10

Veel zaken zijn ook al regelmatig aangehaald maar toch doet men er niet altijd heel veel mee en na een rit denk je dan soms “ kennelijk is de uitzetter het alweer vergeten dat we dit ooit hebben besproken”. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld het gebruik van puzzelopdrachten in de reglementsritten. Ook dit jaar bleek weer duidelijk dat veel van de discussies na de rit met name over die vermaledijde puzzelopdrachten gaan en vaak leiden tot ergernis als blijkt dat deze een mooie(re) klassering in de weg staan. Vooral doordat ze even zwaar worden aangerekend als de moeilijkste reglementaire opdrachten. Kortom uitzetters, niet doen, bewaar het puzzelen voor de C-klasse ! Te denken valt ook aan de moeilijkheidsgraad van de opdrachten, men overschat zichzelf wel eens. Ik raad alle uitzetters aan alleen opdrachten te gebruiken welke men ook zelf snapt en goed kan verdedigen. Heel vaak wordt er onder het motto “beter goed gejat dan slecht verzonnen” iets uit een oude rit ‘geleend’ en er vervolgens een kleinigheid aan versleuteld. U raadt het al, juist door die kleine aanpassing gaat het mis en is het voor de ervaren rijders mogelijk de uitleg aan te vechten en de uitzetter staat met de mond vol tanden of komt met een ‘uitleg’ waarvoor in het reglement geen enkele rechtvaardiging te vinden is. Kortom, gebruik alleen opdrachten welke u zelf ook 100% begrijpt of vraag een ervaren collega-uitzetter waarvan u weet dat deze niet zal meerijden u te helpen bij één of twee moeilijkere opdrachten als u denkt dat uw rit anders niet genoeg uitdaging biedt. Er zijn genoeg uitzetters welke zelf regelmatig een rit overslaan, vakantie vieren is voor velen een andere hobby, dus hulp is altijd te vinden. Vraag anders het bestuur iemand te benaderen. Een ander item wat al vaak is besproken maar toch niet echt gemeengoed is geworden, is het opnemen van voldoende herstelpunten in de routebeschrijvingen; niet iedereen komt uit de directe Zeeuwse omgeving en zeker ook C-klassers raken wel eens op de dool. 11

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication