12

Hoe komt een tracé tot stand? 4 We streven naar een verbinding die zo kort mogelijk is. Enerzijds omdat daarmee de kosten en energieverliezen beperkt worden, anderzijds omdat aan kortere routes, bij gelijke omgevingsfactoren, in beginsel minder effecten zijn verbonden dan aan langere routes. Naast het beperken van de kosten, verliezen en effecten geldt bij de tracé-ontwikkeling een aantal andere uitgangspunten: • Technische uitvoerbaarheid en risico’s van een tracé, bijvoorbeeld het vermijden van grote wrakken, stortplaatsen en instabiele bodems. • Waar mogelijk en zinvol bundelen met andere infrastructuur, om het ruimtebeslag in zee te beperken en (nodeloze) toekomstige beperkingen te voorkomen. • Ontzien van gevoelige gebieden. • Beperken van hinder voor overige gebiedsgebruikers (scheepvaart, visserij, recreatie e.d.). • Veiligheid van mensen, zowel op land als op zee. Overleg Overleg met alle betrokken partijen is erg belangrijk bij het bouwen van een hoogspanningsverbinding. Daarom gaan we bij het traceren altijd in gesprek met provincies, gemeenten en belangenorganisaties in zowel Duitsland, Denemarken en Nederland. Tracéalternatieven Uit de onderzoeken en overleggen komt een aantal plekken waar de verbinding kan komen: dit zijn zogenaamde tracéalternatieven. De Ministers van EZ en IenM stellen deze tracéalternatieven vast. Daarna bekijken we de alternatieven op milieueffecten. Ook kijken we of er maatregelen zijn

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication