16

Voorlezen helpt vooral om het Fries te leren MARIA DEL GROSSO L EIDEN In het Fries voorlezen om je kind de taal te leren is veel effectiever dan je kind voor een Friestalig televisieprogramma te zetten. Onderzoekster Evelyn Bosma zocht het uit. Evelyn Bosma, postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Leiden, had uit haar promotieonderzoek voor de Fryske Akademy nog gegevens over. Ze besloot deze te gebruiken voor een nieuw onderzoek onder 120 kinderen van vijf en zes jaar om te kijken wat taalactiviteit doet met de kennis van die taal. Ze ontdekte verschil in effectiviteit tussen televisie kijken, verhalen vertellen en voorlezen. ,,Ferhalen fertelle is ek goed en fan telefyzje sjen ha ik gjin negative effekten fûn, mar ek gjin positive.’’ Voorlezen blijkt het meest effectief. Niet alleen de woordenschat neemt daardoor toe, ook de woordbouw en de grammatica. De taalontwikkeling gaat sneller. In boekjes komt van alles voorbij, legt Bosma uit. Vaak gaat het om verhalen die zorgvuldig geconstrueerd zijn. Om die reden bevatten ze veel meer verschillende woorden. Ook belangrijk is dat er bij 14 Mandeguod Evelyn Bosma onderzocht het effect van voorlezen in de Friese taal. EIGEN FOTO

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication