in 1972 lagere school "De Paedwizer". In de oude school werd kleuterschool "De Sinnepit" gehuisvest. Een geheel nieuwe openbare lagere school werd in 1978 aan de Master Jansenstrjitte geopend. Daarmee gingen de lagere school en de kleuterschool samen op in "De Gielguorde". Nu stonden er dus twee gebouwen leeg. Wat te doen? De kwaliteit van de Paedwizer was zodanig dat er alleen hoogst noodzakelijk onderhoud aan werd gepleegd. Maar dierenarts Jan Duco Koopmans zocht en vond praktijkruimte in de Paedwizer. Na een jaar of wat kwam de woning van de directeur gemeentewerken vrij (waar nu Jan en Jorinde van Hulzen wonen). Deze woning werd nu praktijkhuis van de dierenartsen en de Paedwizer werd door de gemeente geschonken aan de korfbal- en kaatsverenigingen en de Kerk, onder voorwaarde dat het terrein schoon opgeleverd zou worden. Zo geschiedde en met de opbrengst van de "sloopmaterialen” konden de penningmeesters hun kas spekken. Het oude schoolgebouw kwam op een andere manier in de belangstelling. Doarpsmienskip Mantgum had al eens rondgekeken voor een soort "dorpshuisachtige" voorziening in Mantgum. Er was natuurlijk de bovenzaal van het café en de Foarhof, maar voor een aantal activiteiten waren deze ruimtes niet geschikt. Bovendien stelde het toenmalige kerkbestuur zich, voor andere dan kerkse activiteiten, enigszins terughoudend op. Doarpsmienskip Mantgum (DMS) was er dan ook snel bij om met de gemeente te praten over de "Ald Skoalle". De gemeente stond zeker niet afwijzend tegenover dit idee en DMS zocht een aantal bewoners om te onderzoeken op welke wijze het schoolgebouw als dorpshuis zou kunnen fungeren, of dit financieel haalbaar was, hoe het beheer geregeld moest worden, wat de staat van onderhoud was en hoe de eigendomsverhoudingen zouden moeten liggen. Begin januari 1978 werd gestart met het onderzoek en in september van dat jaar was er meer duidelijkheid. De gemeente wilde (nog) niet overdragen, wel verhuren, maar onderhoud en aanpassing mochten maar weinig kosten. Voor de eerste financiering kwam er een donatie van DMS, een subsidie van de gemeente en een inzameling. Een beheercommissie werd ingesteld (Gré Faber, Marcia Lottgering, Bert Dusselaar, Gosse van der Ende, Geert Hermans, Johan Kaspers, H.B. Hoeksma en iets later Gerrit Botke) die vanaf 12-10-1978 voortvarend aan de slag ging met de organisatie rond de verhuur etc. Er werd een keuken geplaatst en servies en dergelijke werd aangeschaft. Wat werd er verder door de commissie aangepakt: overleg met de plaatselijke horeca (voorlopig geen drankvergunning), organiseren van cursussen, werven van donateurs, etc. Allerlei praktische zaken moesten geregeld worden: tarieven, schoonmaak, verzekeringen, inkoop van olie, voorzien in het tekort aan servies en meubilair. Maar ook het organiseren van nieuwe activiteiten. En zo ging het dorpshuis van start met vergaderingen van verenigingen, spelmiddagen, knutselavonden, cursussen, stemlokaal, enz. 42 Mandeguod
45 Online Touch Home