5

Van de hoofdredacteur Juni jl. was het veertig jaar geleden dat de Molukse treinkaping in het Drentse De Punt, die Nederland weken in de ban hield, werd beëindigd. Eerder, in december 1975, kaapten Molukkers een trein bij het Drentse Wijster. Deze kaping duurde twaalf dagen. Helaas kostten beide kapingen mensenlevens. Hoewel New York in 1974 al een metrokaping kende, wordt Wijster vaak als eerste treinkaping ter wereld gezien. Ik moet dat tegenspreken. De eerste treinkaping ter wereld was op zondagavond 23 mei 1971 om halfzeven in Mantgum. Gelukkig verliep deze kaping niet zo dramatisch als de Molukse kapingen. Maar het was wel degelijk een actie van boze burgers en had een politiek karakter. Volgens de huidige normen was het een terroristische daad. Stel u zich station Mantgum voor, maar zonder perrons. Ieder half uur stopt de trein, om de trein uit de tegenovergestelde richting te laten passeren. Maar niemand mocht in- of uitstappen en dat stoorde de Mantgumers. Er kwam een actiegroep en Mantgum, met zo’n zeshonderd inwoners, werd landelijk bekend als het dorp met een station waar je niet in de trein kon stappen. Mantgum werd door Den Haag aan het lijntje gehouden. Toen Mantgum niet in de dienstregeling 1971 werd opgenomen was de maat vol. Dagenlang rommelde het in het dorp. Er hingen spandoeken en overal, zelfs in Leeuwarden, werden stickers geplakt met de tekst: “Ook in Mantgum willen wij in de trein.” Zondagavond 23 mei was het zover. Zo’n zestig Mantgumers kaapten de trein naar Leeuwarden, die stond te wachten op de trein uit Leeuwarden. Ze ‘dwongen’ de machinist naar Leeuwarden te rijden. Daar werden de kapers opgewacht door Mantgumers die hen met auto’s ophaalden, om vervolgens luid toeterend in konvooi door de stad rijden. Dat ging lang goed tot ze op de Verlengde Schrans werden aangehouden. Daarbij werd een agent ‘gemolesteerd’, die daarbij zijn pet verloor. De ‘dader’ ging er vandoor wat leidde tot een ‘wilde’ politieachtervolging. Toen Mantgum twee jaar later toch een echt station kreeg, ging dat ten koste van de buslijn naar Jorwerd. Dat had weer een buskaping op de Arsumerdyk bij Jorwerd tot gevolg. Over het station Mantgum, onze spoorlijn en het wilde groene hart van Friesland is nog veel meer te vertellen. Ik kom daar later in een artikel in Mandegoud uitgebreid op terug. Bram Brouwer Mandeguod 3

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication