23

En wat hebben we nu in Mantgum? Een impressie van de opening van de nieuwe verlichting op het station Mantgum en de technische details van de verlichting zoals die in opdracht van ProRail tot stand is gebracht. * 28 dimbare masten, met in iedere mast een bewegingssensor. * LED verlichting die tot 50-70% energie bespaart bij 100% gebruik. (dus nog meer als je gaat dimmen) * De LED verlichting is beter te richten en verlicht alleen het perron en veel minder de omgeving. * Het licht “loopt met je mee”. Dwz lichtmast reageert op de sensor van de masten ervoor en erna. * Het licht is op afstand bestuurbaar. * Dimprofielen zijn per mast in te stellen * De verlichting op het perron voldoet aan de Europese richtlijnen (TSI PRM, NEN 12464-1) * LED verlichting gaat veel langer mee: oude TL ca. 2-3 jaar, LED 10-15 jaar * De verlichting van de wachtruimte ( TSI PRM vraagt 200 lux) voldoet niet. Nu ca. 80 Lux. Maar hierover gaan we in gesprek in Brussel. De wachtruimte draait sowieso op een losstaand dimsysteem, niet op afstand bestuurbaar. Mijn mening is dat het lichtniveau in de wachtruimte nog steeds te hoog is en we moeten kijken hoe we dit verder terug kunnen schroeven. * De laatste 4 lichtmasten op beide perrons dimmen we terug naar 15% bij geen beweging. Verlichting op lange perrons afstemmen op de lengte van de trein is wat mij betreft een ontwikkelpunt waarover nieuw beleid gewenst is. In Mantgum heb ik beleidsmakers hierop gewezen. foto’s:Tjebbe Ruskamp in opdracht van ProRail. Mandeguod 21

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication