39

sprake is van een levensbedreigende situatie - daarentegen moet altijd zo snel mogelijk beantwoord worden. Het is dus niet de bedoeling dat u de spoedlijn of de apotheek gaat bellen wanneer u geen gehoor krijgt bij de praktijk, maar probeert u het later nog eens op een rustiger moment. Maandagmorgen is zo’n ochtend dat het moeilijk is om ‘er doorheen’ te komen. U kunt ook gebruikmaken van e-mail om uw vraag te stellen of bezoekt u de site huisarts.nl eens. Wellicht is uw vraag dan al beantwoord! De inzet van onze medewerkers blijft natuurlijk om u zo snel mogelijk en zo goed mogelijk te helpen. Om dit te kunnen doen moet een assistente haar vragen stellen - dat noemen wij triageren - zodat zij een beeld heeft waarvoor u belt. De dokter ziet dan in de computer al min of meer waarvoor u komt. Soms komt dit hinderlijk over: u wilt immers bij de dokter komen en niet ondervraagd worden door een assistente. In de moderne praktijkvoering hoort dit er helaas bij. Het helpt wanneer u uw hulpvraag duidelijk kunt formuleren. En als u er op staat een dokter te zien dit dan ook duidelijk aan te geven. De praktijk in Mantgum is nu 5 jaar open en er wordt veel en naar tevredenheid gebruik van gemaakt. Naast de medewerkers van onze praktijk - huisartsen, POH’s, apotheekassistentes - hebben Verloskundigenpraktijk de Swanneblom en de diëtiste er eveneens zitting. Het consultatiebureau is uitgeweken naar een andere locatie, hetgeen we erg spijtig vinden. En onbegrijpelijk, want je wil als organisatie toch dicht bij je doelgroep zijn, dunkt me. Wat de apotheek betreft: De medicijnen worden er ’s middags tussen 4 en 5 uitgegeven, ze worden NIET bereid op de locatie Mantgum. De apotheekassistente kan desgewenst uitleg geven over het gebruik (wettelijk verplicht). U bent welkom in onze praktijk! Ik hoop u zo weer wat bijgepraat te hebben. Er is veel aan verandering onderhevig in de gezondheidszorg, en lang niet alles is dit keer aan bod gekomen, bijvoorbeeld op het gebied van medicijnen valt er nog wel een en ander te vertellen. En het beleid van onze zorgverzekeraars. Het opgaan van De Friesland in Achmea/Zilveren Kruis bijvoorbeeld, en wat dit voor gevolgen heeft voor het Friese geluid van De Friesland! Maar één ding staat als een paal boven water: ook in 2020 wil de patiënt als mens gezien blijven worden, dàt is onze inzet, daar moet u op kunnen vertrouwen! We wensen u allen een mooie decembermaand en tot ziens of horens in het nieuwe jaar! Met een hartelijke groet uit het doktershuis, Aukje Bergwerff- de Boer Mandeguod 37

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication