* Het bijenflinterlint was een lust voor het oog en een feestmaal voor de insecten; * De Wjukken was centraal informatiepunt en pleisterplaats tijden de Open Monumentendag. Behalve Mantgum liep de route langs markante gebouwen in Bears, Weidum en Jorwert, deze route werd ook door de kersverse burgemeester Sybrand Buma afgelegd en hij heeft Mantgum nog een tweede keer bezocht; * Onze burgemeester maakte een kennismakingstournee door Nij Baarderadiel en in Mantgum is hij o.a. ingelicht over Duorsum Mantgum, CPO2.0, MFI en heeft hij van MFI een Mantgumer Pûdsje gekregen bij zijn vertrek uit ons mooie dorp; * Het bestuur van DMS bleef vragen om nieuwe bestuursleden en er kwam een nieuwe penningmeester, helaas zwaaide er even later een algemeen bestuurslid af en bestond het bestuur weer uit slechts 3 man; * De Mantgumer Merke met als thema ‘Jeugdhelden’ had schitterend weer en werd van woensdagavond tot en met zaterdagnacht gehouden met ondermeer kaatsen, Jeu de Boules, tippen, kindermatinee, matineespel, alle dagen muziek en een Pubquiz; * De Wjukken bestond 20 jaar en na maanden van voorbereiding werd dit groots gevierd met een 2daags-feest; * Het Filmhuis Mantgum vertoonde maandelijks 2 films voor jong en oud; * Bij het station van Mantgum werd een heel bijzondere zitbank geplaatst met als naam: Folly for Diversity; * Doch Dyn Dream haalde met een goedbezochte pubquiz geld op voor de bouw van een school in Kenia. Dit hadden ze ook al op de Mantgumer Merke gedaan en ook via de HassieBassie kuiertocht op oudejaarsdag. Ook daarvan ging de opbrengst naar de school; * Nog even een maandje terug: in november 2019 was de Wjukken, om het jubileum extra te vieren, twee dagen een expositieruimte waar beeldend en kunstzinnig werk van Mantgumers te bewonderen was: Keunst yn Kanaän. Er waren workshops, veel bezoekers - ook van ver buiten ons dorp. EN TOEN KWAM CORONA Voor en na de jaarwisseling (2019-2020) was Corona al een begrip aan het worden, toen kwam het weekend van de eerste lockdown en bij de bakker was het brood in een oogwenk op – bij de Poiesz stonden nog nooit zoveel auto’s geparkeerd en ja, ook hier waren toiletrollen populair – hadden ze dát bij WWC eerder geweten…. En als we het over WWC hebben; * Ze bestaan 50 jaar, een jubileum wat (nog) niet gevierd kon worden; * Wat in Coronatijd in ogenschijnlijk onverstoorbaar, maar niet zonder extra inspanningen en overwonnen moeilijkheden doorging: Op twee nummers na, iedere maand een Mandeguod! * Net als in heel Nederland was wandelen in trek. * En het was u vast wel opgevallen: De stilte van veel minder verkeer en vliegtuigen. * De eerste informatieavond over het CPO 2.0 werd nog net in de Wjukken gehouden. Daarna volgden nieuwsbrieven in de Mandeguod en een digitale bijeenkomst waarin meer uitleg werd gegeven. * Station Mantgum is het schoonste en mooiste station van Friesland en op één na van Nederland, tijdens de lockdowns werden de perrons veel minder gebruikt helaas. Door de nieuwe dienstregeling (2 sneltreinen in de spits die niet meer stoppen in Mantgum) is de spoorwegovergang veiliger gemaakt en aangepast; * Een mooi verslag van Doch Dyn Dream in Kenia in de Mandeguod van april 2020; * Een sobere 4 mei 2020 herdenking in Skillaerd; * Mantgum Leeft heeft 27 tekeningen/werkstukjes die gemaakt zijn door kinderen bij Nij Dekama bezorgd en deze zijn daar opgehangen tot groot plezier van de bewoners daar. Verder werd er een berenjacht gehouden en een online pubquiz ten bate van Doch Dyn Dream gehouden; * De eerder genoemde speeltoestellen zijn heel veel gebruikt door de (oudere) jeugd, vaak tot op de minuut voor de avondklok; * Het BijenFlinterlint is weer langer geworden, zonder hulp van de schoolkinderen, in duo’s ingezaaid;