Wanneer is het aangelegd, wanneer aangepast, wat is de staat etc. Daarom zijn meldingen van burgers ook erg belangrijk. Zo houden ze info up to date. Voor verhardingen is de wegenwet belangrijk. Er zijn vragen gesteld binnen de gemeentelijke politiek over de kwaliteit van de trottoirs. De raad heeft hen de opdracht gegeven om basisniveau aan te houden. Dit is een onderhoudsniveau dat door de raad is vastgesteld. De ondergrens voor aansprakelijkstelling is een hoogteverschil van 2,5 cm over 15 meter. Er mag dus best wel een tegel scheef of met ruimte ertussen liggen, voordat er sprake is van achterstand en de gemeente aansprakelijk is wanneer er wat gebeurt. Vraag vanuit de zaal: wie is er verantwoordelijk nadat de glasvezel is aangelegd? In principe de telecominstantie, maar ook de gemeente. Ze zijn wel met hen in overleg over de garantie welke vooraf is afgesproken. Er is voor de dorpen € 800.000 extra vrijgesteld door de gemeente samen met de telecominstantie om de stoepen te herstellen. Binnen nu en 3 jaar hoopt men op resultaat en dat de problemen die ontstaan zijn na de glasvezelaanleg, zijn opgelost. Vraag vanuit de zaal: hoe zit het met op en afritten en breedte van het trottoir? Het is vrij eenvoudig te realiseren, kan meegenomen worden in herbestrating. Wijkcoördinator maakt hiervan ter plekke 8 | Mandeguod september 2025 een aantekening. Bij de Gibbeflecht ligt het trottoir er niet goed in. Verder komt er een opmerking over de bolling van de straat. Ook een punt wat nog genoemd werd was auto’s op de trottoirs. Dit is iets wat wij als inwoners zelf natuurlijk op moeten pakken en elkaar ook op aanspreken. Na deze interacties gaat Jaap weer verder. Elementenverharding en trottoirs heeft prioriteit bij de gemeenteraad. Verhardingskwaliteit in de openbare ruimte hiervan is een hand-out. https:// leeuwarden.bestuurlijkeinformatie.nl (zoeken op verhardingskwaliteit) Vraag vanuit de zaal: waarom communiceren de telecombedrijven niet met elkaar. Antwoord: gemeente mag hier niet op sturen vanuit de telecomwet. Vraag vanuit de zaal: over de brug aan de Meden. Hier rijdt zwaar verkeer ook overheen. Vraag of die houten brug als loop/fietsbrug gemaakt kan worden? Er gaat nu te zwaar verkeer over. Misschien een eenrichtingsweg. Wijkcoördinator schrijft het op. Het zware verkeer heeft geen risico voor de brug. De brug kan het hebben.Antwoord van de gemeente: De gemeente wil weten of er draagvlak is om deze brug ook voor bewoners af te sluiten voor autoverkeer. Als dit breed gedragen wordt, nemen ze het serieus in overweging. Hierna vertelt Jan Lautenbach een en ander over Groen Jan hoort bij team uitvoering en dagelijks onderhoud. Eigenlijk alles wat te maken heeft met
9 Online Touch Home