DOARPSMIENSKIP MANTGUM Agenda Algemene Ledenvergadering 2019 Datum : dinsdag 9 april 2019 Plaats : MFC Wjukken Aanwezig: S. Dijkstra (voorzitter) G.J. Goedhart (penningmeester) W. Steenhoek (bestuurslid) D. Talsma-de Boer (secretaris) E. Westrik (secretaris) F. Douwstra (wethouder) E. Polhuijs (plaatsvervangster van Bram Louwerse, wijk-en dorpenmanager), J. Oosterwijk, E. de Wit, A. Klaversma, B. Stienstra, J. van Dijk, D.J Krol, B. van der Zwaag, J. Lottgering, G.J Ernst, D. Monsma, P.Talsma, R. Wiedijk, A. Muller, M. Reyndorp, A. van Eif, A. Dijkstra, A. Odinga G. T. Terpstra-Stenekers, H. Poppema, G. Terpstra, J. Hofma, W. de Vries, T. Offenga. Afwezig met kennisgeving: Pieter en Roely van der Veen, Anna Christien Piebenga, Bram Louwerse, wijk-en dorpenmanager, Roelf Vogelzang AGENDA 1. Welkom en opening De voorzitter opent de vergadering en heet alle aanwezigen welkom. 2. Vaststellen agenda De agenda wordt gepresenteerd op het scherm, aanpassing punt 3 en 8. 3. Jaarverslag 2018 Overgangsjaar naar Leeuwarden. Het was wennen voor het dorp, maar ook voor de gemeente, dit wordt verder beschreven in het jaarverslag. Opmerking: er is geen onderzoek naar het wonen gedaan omdat er verder niets mogelijk was op bouwgebied maar er is wel naar het woonklimaat gekeken. Jaarverslag is hierbij vastgelegd. 4. Behandeling ingediende vraagstukken n.a.v. notulen 2018, agendapunt 9 een vraag van de heer J. Lottgering: Er zijn nog openstaande punten o.a. Onder agendapunt 9 Dorpsvisie staat onder andere vermeld de “schouw” van een delegatie gemeentemedewerkers op 11 juni. Ik stel er prijs op dat bevindingen over gemelde aandachtspunten worden teruggekoppeld. Ik heb nooit iets vernomen over het door mij aangemelde aandachtspunt betreffende de slechte afwatering van het grote grasveld aan de Gibbeflecht. De gemeente heeft geantwoord: “Er liggen 5 strengen drainage al 20 jaar. Het zal moeilijk worden om daar het water af te voeren. Mantgum ligt in Leechlan. Waterpeil is er hoog in Mantgum.” , dit punt wordt nog verder aangekaart bij de gemeente, uit de vergadering komt ook de opmerking dat het voorheen niet zo erg was als nu. Opmerking over de dorpsschouw, waar verder niets meer over werd vernomen, er wordt gevraagd om een overzicht in de Mandeguod. 5. Notulen 5.1 Reactie op de notulen van 2018
Zie punt 4. Hiervoor. 5.2 De notulen zijn vastgesteld. 1. Financiële verslagen 6.1 Doarpsmienskip Mantgum ▪ Behandeling Doarpsmienskip ▪ Behandeling De Man Dy’t Hout Dûnsje Liet ▪ Behandeling Rûnom Mantgum Presentatie van voorgaande drie punten in één keer. Er is sprake van een gewoon /standaard jaar zonder grote afwijkingen, het jaar is positief afgesloten. Het Financieel jaaroverzicht Doarpsmienskip Mantgum 2018 met toelichting staat op de site. ▪ Bevindingen kascommissie en benoeming nieuwe kascommissie Het financiële verslag is bekeken en goedgekeurd. Benoeming nieuwe kascommissie zowel voor DMS en Mandeguod A. Muller treedt af, De kascommissie: S. Dijkstra 2 e keer H. Poppema treedt toe (1 e keer) ▪ Vaststelling Begroting 2019 Dorpsbudget, verdeling is nu anders dan voorgaande jaren door overgang naar Leeuwarden, er zijn 6 aanvragen binnengekomen, er is sprake van een overvraging van het budget, het bestuur heeft bekeken waar het budget aan wordt toegekend. In de presentatie van het voorstel verdeling wordt uitgelegd hoe e.e.a. verdeeld is. Basis is dat ‘de Mienskip’ er zoveel mogelijk mee gediend moet zijn: ’t moet voor de mienskip zijn en het moet niet ieder jaar terugkomen, het is moet ook geen ondersteuning zijn van de begroting v.d. vereniging. Er was vorig jaar al aangegeven dat het noodzakelijk is om af te bouwen vanuit de Littenseradielsituatie. De nieuwe manier van verdelen is voor sommige verenigingen nadeliger dan voor andere. We hebben zo goed mogelijk geprobeerd het beleid van de gemeente Leeuwarden te volgen Opmerking uit de vergadering: deze manier van werken is niet goed omdat het voorstel pas op de vergadering wordt gepresenteerd. Ook zou het hele dorp uitgenodigd moeten zijn en niet alleen de ALV. Dat is in een vooraankondiging al wel vermeld, maar bij de definitieve aankondiging in de Mandeguod is dit helaas weggevallen; het is voor het bestuur ook een nieuwe ervaring. Er wordt een korte pauze ingelast om iedereen de kans te geven kennis te nemen van de cijfers, de penningmeester gaat rond in de zaal om een toelichting te geven. Na de pauze wordt voorgesteld om te stemmen over het voorstel, tijdens de vorige extra ledenvergadering is namelijk al aangekondigd dat we dit op deze manier zouden doen, dus het bestuur beoordeelt wat het voorstel wordt. Het voorstel wordt aangenomen!
Er kunnen nog aparte vergaderingen belegd worden met de verenigingen en het bestuur om te bekijken hoe we de toekomst van de verenigingen zo goed mogelijk kunnen borgen. Vraag over Nij Baarderadiel, of dit ook op deze manier kan, de heer Douwstra geeft aan dat dit wel zou kunnen. Dit jaar hebben we dit niet gedaan. 6.2 Mandeguod ▪ Geen vertegenwoordiger van de Mandeguod in de zaal ▪ Bevindingen kascommissie geen bijzonderheden van de kascommissie Benoeming nieuwe kascommissie zowel voor DMS en Mandeguod A. Muller treedt af, De kascommissie: S. Dijkstra 2 e keer H. Poppema treedt toe (1 e ▪ Vaststelling 6.3 Wjukken Reindert Wiedijk vertelt over het afgelopen jaar en geeft een vooruitblik op het komende jaar: Waar in 2017 De Wjukken net in de rode cijfers dook, is het voor het afgelopen jaar zo dat er een bescheiden positief resultaat is behaald. Dit is met name te danken aan de vaste huurders en een toegenomen aantal mensen welke gebruik maakt van de zaalhuur; ook LF2018 / Culture hoofdstad heeft hier aan bij gedragen met diverse activiteiten en het aanbod wat de cultuurvereniging elk jaar heeft. Ook vorig jaar al benoemd zijn de perikelen rondom de de gemeente Leeuwarden gehanteerde bedragen voor de gemeentelijke heffingen. Zo was de Onroerende Zaak Belasting in Littenseradiel ca 3,5x lager dan nu, in de gemeente Leeuwarden. Er werd nauwelijks gereageerd op het bezwaarschrift dat is ingediend, men beroept zich op het harmonisatiemodel wat voor de komende 3 jaar in het leven is geroepen. Naast dit bezwaar is er contact onderhouden met de politiek, er zijn wethouders aangeschreven etc. maar het gaat allemaal moeilijk. Op dit moment zijn er geen instrumenten of middelen om dit op te lossen - wel is het bestuur van De Wjukken in gesprek met het wijkmanagement van Leeuwarden op deze problematiek op de agenda te krijgen om dit met andere besturen van dorpshuizen van gedachten te wisselen. Positief is dan wel dat de maximale subsidie is ontvangen o.b.v. ontmoetingen en activiteiten voor 2019. Dit was in de gemeente Littenseradiel anders geregeld / opgezet. Het gehanteerde prijzenboek van de Wjukken is op een aantal punten aangepast (prijswijzigingen) Recent is er ook nog wat riool problematiek geweest, dit geeft maar weer aan dat de Wjukken toch de nodige onderhoudskosten met zich mee gaat brengen de komende jaren. Er zijn een paar bestuurswisselingen: Freerk Smidt heeft plaatsgenomen in het bestuur en Ytsje Frankena heeft de voorzittersfunctie van Jelmer van der Valk overgenomen. Dit jaar wordt het 20 jarig bestaan van de Wjukken gevierd met een 2-daags feestprogramma, voor elk wat wils, samengesteld door vele vrijwilligers. Hier wordt druk aan gewerkt om dit verder uit te werken voor vrijdag 18 en zaterdag 19 oktober keer)
2. Bestuurssamenstelling 7.1 Aftredend, niet herkiesbaar ▪ Dayna Talsma-de Boer ▪ Geert Jan Goedhart 7.2 Kandidaat bestuursleden ▪ Ewoud Westrik wordt secretaris. De voorzitter geeft aan de vergadering mee om actief mensen te gaan vragen om in het bestuur plaats te nemen. Dit is belangrijk omdat het bestuur nu nog maar uit drie personen bestaat, zonder penningmeester en volgend jaar treden de voorzitter en het andere bestuurslid af. Er zijn dus voor april 2020 4 nieuwe leden nodig, voorzitter, penningmeester en 2 algemene bestuursleden. 3. Voortgang dorpsvisie 2015 – 2020 Omdat het bestuur niet alles kan doen, vragen we om medewerking middels de werkgroepen zoals: Domein wonen, hier gebeurt af en toe wat mee. De wethouder geeft een toelichting: in het dorp bouwen is een mogelijkheid maar zal niet vanuit de gemeente komen; particulier initiatief! Duorsum Mantgum, is een zelfstandig orgaan geworden, de ontwikkelingen zijn in de Mandeguod te volgen Foar Inoar, Marja Reijndorp: valt onder zorg en welzijn om het dorp goed leefbaar te houden. Stratenplan in Mantgum met contactpersonen is in opbouw. Twee bijeenkomsten zijn al geweest. Er staat een pagina op de website met een prikbord, voor niet commerciële boodschappen. Mantgumer pudsje ter verwelkoming van nieuwe inwoners is in ere hersteld, er wordt wat over het dorp verteld. Ander idee is repair café, oproep komt nog in Mandeguod. Tablet café voor de ouderen en ook een gezamenlijke kook/eetavond. Er wordt alleen georganiseerd op aangeven van noodzaak. 4. Rondvraag Vraag aan de heer Douwstra, er was eigenlijk niets mogelijk m.b.t. het bouwen in Mantgum; is hier nog iets mogelijk? Hij geeft aan dat inbreiding nog weer eens bekeken zal worden omdat vanuit de vergadering wel de wens wordt geuit voor nieuwbouw. Verdere toelichting van de heer Douwstra: De bewoning van de dorpen gaat drastisch achteruit vanwege de vergrijzing dus nieuw bouwen is een lastig verhaal omdat het al een toer wordt om 22% krimp op te vangen op het platteland van Friesland / in de dorpen. Door de trein is Mantgum wel een speciaal dorp omdat hierdoor meer mensen in Mantgum zullen blijven willen wonen. De gemeente zit vast aan quota vanuit de provincie mbt bebouwing. Douwstra zal het verhaal uit Mantgum meenemen naar de gemeente. Waarom is Duorsum Mantgum een coöperatie geworden los van DMS (vraag uit de vergadering) dit was nodig vanwege het zonnepaneelverhaal en het opzetten van de postcoderoosregeling. Vraag over de werkgroepen, deze worden alleen opgepakt als er mensen zijn dit belangrijk vinden en dit oppakken, zoals zorg en welzijn: Mantgum Foar Inoar. Uit de vergadering komt een compliment voor de goede overgang van Littenseradiel naar Leeuwarden, dit wordt in dank aanvaard door wethouder en bestuur!
Opmerking over het nieuwe bruggetje, de leuningen zijn niet veilig / niet conform de veiligheidsvoorschriften, openingen zijn te groot. Ook het spoorbruggetje is niet helemaal af. Douwstra geeft aan dat hiervoor de gemeente gebeld moet worden, 14058 = dringend verzoek! Het bestuur van DMS is een aanspreekpunt van de gemeente en de inwoners van het dorp maar zaken als hiervoor genoemd zijn in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de bewoners van de gemeente. Overigens zal de heer Douwstra het punt van de brugleuningen mee terugnemen naar de gemeente. Opmerking uit de vergadering : Bellen naar de gemeente levert altijd wachttijden op, Douwstra reageert; 2200 signalen per dag, 96% wordt in één keer aangenomen. Dus altijd in de wacht staan kan volgens hem niet. WWK, bevaarbaar houden van het spoorgat, dit wordt van de zomer opgepakt er komt een soort vaargeul, er komt een maaimachine van de gemeente. De voorzitter sluit de vergadering en herhaalt zijn vraag naar nieuwe bestuursleden.
1 Online Touch