Voorkant

MCA SCHOOLKRANT

Deze schoolkrant werd mede mogelijk gemaakt door: Errol Els Sander Jimmy Marieke Gemma Manon Lory Janna Margje Lizzie Sophia Louise Lieke Sas Keetje Lieve Zola

Inhoud Voorwoord 4 Leerlingenraad 6 Wist je dat…. Montidagen 8 7 Remember september 10 Strip 11, 24, 29 Helden in de klas 13 Gemma’s puzzels 14 DNA forensisch onderzoek 16 Dag van de Franse taal 17 Ouders reageren 18 Regiegroep LOB 20 Week van de steward 21 Meerdere dicpics op telefoon leerling gevonden Fragment uit een Franse les 25 Schooltheater 26 Sophia’s pareltjes 28 Schoolfeest 30 22

Beste lezer! Wat leuk dat je deze nieuwe schoolkrant aan het lezen bent. Hopelijk ga je genieten van deze nieuwe vorm van de schoolkrant. Na jarenlang een papieren versie te hebben gemaakt, zijn we nu met de tijd meegegaan om over te gaan naar een digitale schoolkrant. De afgelopen maanden zijn we druk bezig geweest met het vormen van een nieuwe redactie, het zoeken naar leuke artikelen en het bedenken van een gloednieuwe lay-out. En we zijn blij met het resultaat. In deze kersteditie lees je heel veel over onze prachtige school, de leuke leerlingen en de geweldige activiteiten die onze school onderneemt. We hopen dat je veel plezier gaat hebben bij het lezen en dat deze editie ervoor gaat zorgen dat je zal uitkijken naar de volgende editie. Mocht je zelf ook een leuk verhaal, een interessante gebeurtenis of je passie met de schoolkrant willen delen voel je dan vrij om de redactie hiervan op de hoogte te stellen en wie weet lees je je eigen verhaal in de volgende editie van de schoolkrant terug! 4

Dé Montessori maand? December vind ik altijd een bijzondere maand! Zo is het de maand van de winterzonnewende ofwel de ‘allerkortste dag’ van het jaar. Nou ja, óók in december gaan er 24 uur in één dag. Donkere dagen is eigenlijk een veel betere benaming. ’s Ochtends bij aankomst is de school bijvoorbeeld nog in duister gehuld en veel leerlingen en collega’s gaan in het donker weer naar huis. Het heeft ook wel wat: lichtjes aan, dikke (kerst-)truien en warme chocomel. Tegelijkertijd is het dé ‘feestmaand’, ofwel de maand met de meeste feestdagen. En wat is dan een mooiere aanloop naar deze maand dan het schoolfeest van vorige week vrijdag? Wat was het een gaaf feest! Ik heb genoten van de gezelligheid en de mooie, creatieve outfits van leerlingen en collega’s. Het is voor veel mensen ook de maand van overdenkingen: hoe kijk jij eigenlijk terug op het afgelopen jaar? Waar ben je tevreden over en welke dingen zou je graag anders willen? Hoe ga je dat aanpakken? Ik ben heel benieuwd naar jouw reflectie! Zelf reflecteer ik in de decembermaand ook wel, maar eerlijk is eerlijk: ik vind dat goede voormens eigenlijk niet gebonden zijn aan een jaarwisseling. Daarnaast wordt er ook veel tijd samen besteed. Tijd voor gezelligheid zoals surprises maken, speletjes (al dan niet met een bbelsteen), kerstbomen en koken maar ook tijd om iets voor een ander over te hebben die het misschien wel minder fijn heeft dan jij. Dit doen we bijvoorbeeld in de week voor kerst waar alle klassen een bijdrage leveren aan een zelf te kiezen goed doel. Ach eigenlijk is het gewoon dé Montessori maand: persoonlijk leiderschap, creativiteit én maatschappelijke verantwoordelijkheid! Ik wens jullie een mooie tijd. 5

Hallo Mede-leerlingen , Wij van de leerlingenraad willen graag vertellen wat we van plan zijn te doen . Dit jaar zitten we iets anders in elkaar dan voorgaande jaren . We hebben nu een bestuur van tien leerlingen dat projecten uitwerkt en uitvoert en een grote leerlingenraad die ideeën doorgeeft. Yelka helpt dit jaar weer met alles wat we zelf niet kunnen . Misschien heb je gemerkt dat de atria nu open zijn in de pauzes. De reden hiervoor is dat we zagen en hoorden dat veel mensen geen zitplaats konden vinden in de aula. Natuurlijk is dit pas de top van de ijsberg. We hebben een heleboel plannen die we hopen uit te kunnen voeren in de loop van dit jaar. We willen bijvoorbeeld graag meer recyclen en afval scheiden en we zijn in contact met de gemeente voor een veiligere verkeerssituatie voor de school. We hopen dit jaar meer te kunnen doen dan eerder. Groeten van de leerlingenraad 6

... het montessori onderwijs sinds 1914 bestaat? ... er 166 basisscholen en 19 middelbare scholen Montessori onderwijs hebben? ... Maria Montessori het Montessori onderwijs heeft bedacht? ... leerlingen nog steeds niet weten dat de leerstof op It’s learning staat? ... 1b op 23 november 2018 voor het eerst de telefoontas moest gebruiken? ... dat veel jongen proberen het huiswerk over te schrijven? ... bijna alle Franse leraren bij de schoolkrant zitten? ... de toetsweek saai is? ... je maar één pen en één potlood nodig hebt voor school? ... je je huiswerk in de les al kunt af hebben? ... de telefoontas bijna niet wordt gebruikt? ... er in de aula te weinig plek is om met zijn allen te zitten? ... je elke week hetzelfde lesrooster hebt? ... sommige mensen geen Magister op hun telefoon hebben staan? ... veel leerlingen een lopende agenda zijn? Ze schrijven helemaal niets op! ... je voor Nederlands boeken moet hebben om te lezen? ... we op deze school niet pesten? ... bij het schoolfeest om 22.00 iedereen los ging? 7

Montidagen 2018 Leerjaar 2 De Montidagen van het MCA vonden dit schooljaar plaats tijdens de week van 10 september. Deze week hebben de leerlingen van leerjaar 2 verschillende activiteiten ondernomen. Bowlen, samen eten bij Happy Italy, Survival en een flitsende Foto Challenge stonden onder andere op het programma! Havo 3 Havo 3 stond deze week in het teken van maatschappelijke betrokkenheid en creativiteit. Maandag tot en met woensdag deden de leerlingen mee met het project Cross Your Borders, waarin zij zich hebben verdiept in de specifieke problematiek van Kenia, Guatemala, Burkina Faso, Nepal, Afghanistan en Angola. Deze problematiek werd op creatieve wijze verwerkt tot een groepspresentatie. Van televisieshow tot toneeluitvoering, van quiz tot kinderliedje: de leerlingen lieten zich van hun beste kant zien. Het programma werd afgewisseld met workshops salsadansen, henna en djembé en met filmpjes die de bewustwording vergrootten. Havo 3 sloot donderdag de week af met een dagje Efteling. 8

3F Als afsluiting van de Montiweek is 3F donderdag op stedentrip naar Düsseldorf geweest. De klas heeft deze reis zelf geïnitieerd en georganiseerd. Met behulp van een PowerPoint en een geheel uitgewerkt plan wist de klas het MT te overtuigen. De dag begon met een stadswandeling langs de toeristische hotspots. Vervolgens hebben ze heerlijk pizza gegeten aan de Rijnpromenade, waarna de klas nog de kans kreeg om zelf rustig de winkelstraten te bekijken. Al met al was het een zeer geslaagde dag. 9

Remember september Montessori College Arnhem adopteerde vorig schooljaar het oorlogsmonument 'Remember September' aan de Nassaustraat in de aangrenzende wijk Lombok. Vrijdag 21 september vond een prachtige herdenking plaats. Buurtbewoners, veteranen, leerlingen, (groot-) ouders en collega's stonden samen even 'stil'. Na de aftrap met 'standard bearers' (vlaggendragers) en toespraken van o.a. directeur Sander Luttje en wethouder Hans de Vroome namen onze leerlingen het stokje over. Zij leverden een fantastische bijdrage: persoonlijke speeches, kransleggingen en het hijsen van de vlaggen. Collega's Henny, Jorinde en Luuk zorgden samen met de andere comité-leden voor een perfecte organisatie. Wij zijn trots én overtuigd dat onze leerlingen er mede voor zullen zorgen dat hun generatie en toekomstige generaties nooit vergeten wat er is gebeurd! 10

G emaakt door Zola

Oproep Praat jouw vader of moeder te veel over zijn/haar werk? Vraag hem/haar dan om zich op te geven voor de beroepenmarkt! Op donderdag 21 februari (19-21 uur) krijgen leerlingen uit 3-4 mavo en 3-4 -5 havo de mogelijkheid om 1-op-1 te praten met mensen die een bepaald beroep uitoefenen. Dus heeft jouw ouder een leuk beroep? Laat hem/haar dan een mailtje sturen naar Beroepenmarkt @montessoriarnhem.nl Doen hè? 12

Helden in de klas Veiligheid, weerbaarheid, kracht bij jezelf ontwikkelen, dat vind ik belangrijk”. Nog nooit gedaan, erg leuk, al ben ik meer een kunstmeisje Op 6,7,8 november kregen de eerstejaars leerlingen bij Kunst, Cultuur & Bewegen (KCB) workshops kickboksen. Het thema deze deeltaak bij KCB is: “Helden”. Daarom kwamen de sportheld Krista Fleming (voormalig wereldkampioene kickboksen) en Doff Remeeus workshops geven. Erg leuk, ik ben echt een voetbalmeisje, de traptechniek lijkt er een beetje op. 13

Gemma’s puzzels PRIJSPUZZEL: WIN EEN HELLO KITTY-STICKER Leeftijd Als ik tweemaal mijn leeftijd over twee jaar optel bij driemaal mijn leeftijd over drie jaar, krijg ik zes keer mijn huidige leeftijd. Hoe oud ben ik? De oplossing kun je mailen naar g.bosma@montessoriarnhem.nl (de prijs wordt persoonlijk uitgereikt) 14

Een miljoen uren Heb jij al 1 miljoen uren geleefd? Zoek eens uit of dat kan of niet. Lange trein Een lange autotrein is 1 kilometer lang en gaat met een snelheid van 15 km/u een tunnel in die 1 kilometer lang is. Hoe lang duurt het voordat de trein weer geheel uit de tunnel is? Gelukkig nieuwjaar In de volgende letterpuzzel, die ik onlangs in België tegenkwam, stelt iedere letter een getal van één cijfer voor. Verschillende letters staan voor verschillende getallen. Tel de getalwaarden van elk woord bij elkaar op en vermenigvuldig daarna de waarden van de drie woorden. De uitkomst van al dat rekenwerk moet 2015 zijn. (H + A + P + P + Y) × (N + E + W) × (Y + E + A + R) = 2015) Kijk voor de antwoorden op pagina 19. 15

DNA forensisch onderzoek in havo 4 Op 7 en 8 november gingen leerlingen van havo 4 met biologie aan de slag als DNA onderzoeker. Zij deden dit onder leiding van gastdocenten van de Universiteit van Amsterdam. Havo 4 is in de biologieles bezig met het onderwerp DNA. Kennis van DNA wordt toegepast in forensisch onderzoek. De leerlingen bekeken DNA profielen van verdachten en slachtoffers. Zij onderzochten of er een match was in de DNA kenmerken. Hiervoor maakten zij kennis met verschillende DNA technieken. Nadat in verschillende teams de DNA kenmerken waren verkregen, kon worden vastgesteld dat er een verdachte was, die met grote waarschijnlijkheid ook de dader was van het misdrijf. "Een leuk, afwisselend en leerzaam practicum", aldus de leerlingen.

Dag van de Franse taal Op 8 november stond het MCA in het teken van Frankrijk en de Franse taal. De nieuwe sectie Frans pakte groots uit: Franse versieringen in de school, Franse chansons in de aula, Franse lunch voor de docenten, leerlingen op hun racefiets naar school... De sectie Frans vierde dit feestje niet alleen: ook in het lesprogramma stond Frankrijk deze dag centraal. Bij Engels werd het Franse volkslied gedraaid, bij Duits stond de Franse regio Elzas centraal, gym hield een Franse sportquiz en bij wiskunde werd Blaise Pascal behandeld en zelfs deels in het Frans lesgegeven!

Ouders reageren Op 22 oktober liepen de tweedejaars een dag mee met een kennis of familielid met een beroep naar keuze. Hier een aantal reacties van ouders. Mijn zoon heeft een paar uur meegedraaid met de striptekenaar Bart van der Kraan (studio BAJO) in Den Bosch. Het was voor onze zoon en voor ons moeilijk om een keuze te maken wat voor beroep nou leuk zou zijn om mee te lopen. Mijn vrouw is ambtenaar, vergadert veel en maakt rapporten. Heel nuttig allemaal maar niet bijster interessant voor een 13jarige. Ik ben beeldend kunstenaar en grafisch vormgever en doe dat thuis of op mijn atelier. Dus dat kent hij al helemaal (de eerste beroependag was dan ook een makkie) De beroepen van onze vrienden en kennissenkring zijn ongeveer hetzelfde als de onze (ja een bubbel). Mogelijke andere kandidaatberoepen hadden niet zijn interesse of waren te ver weg. Uiteindelijk toch in mijn bubbel iemand bereid gevonden die hem wou begeleiden. Uiteindelijk kreeg mijn zoon ongeveer een privécursus striptekenen. Ik weet niet of andere ouders hetzelfde probleem ervaren. Een kind dat nog geen idee heeft welke kant hij op wil en een dun gezaaide beroepenkeus. Misschien is het handig om een lijst te hebben van wat de ouders van de andere kinderen doen en of die bereid zijn een ander kind te helpen indien mogelijk. Blijft het ook dicht bij huis. Dolf

Onze zoon heeft een dag meegelopen op mijn werk. Ik heb een trainingsbureau in Oosterbeek en het was best even puzzelen hoe hij de dag zinvol kon invullen. Uiteindelijk hebben we in overleg ervoor gekozen dat hij alle medewerkers zou interviewen over hun werk op basis van zelfbedachte vragen. Aansluitend heeft hij hiervan een verslag gemaakt. Mijn werk is absoluut niet ingericht op kinderen. Dat maakt het wel tot een uitdaging. Onze zoon vond de opdracht ontzettend leuk. Hij heeft er erg van genoten en zeer gemotiveerd de opdracht afgerond. Ellen Zoals vorig jaar ook al aangegeven vind ik het een erg nuttige dag, omdat de kinderen op deze manier al in een vroeg stadium gevoel krijgen voor verschillende mogelijkheden en verschillende beroepen. Minpuntje dit jaar was dat mijn dochter blijkbaar vooraf niet duidelijk wist dat ze foto’s had moeten maken. Ik kan zelf niet plaatsen of dat aan haar ligt, of aan de uitleg. Graag even aandacht hiervoor. Harjan PSSST. Hier de antwoorden op Gemma’s puzzels! Een miljoen uren: 24 x 365,25 = 8766 uren in een jaar (inclusief de schrikkeljaren). Om aan 1 miljoen te komen heb je ruim 114 jaar nodig. Lange trein: Als de trein in zijn geheel uit de tunnel is, is de voorkant 2 kilometer verder dan bij het ingaan van de tunnel. Immers de tunnel is 1 kilometer lang en de trein zelf is ook 1 kilometer lang. Over die 2 kilometer doet de trein ! uur = 8 minuten. Gelukkig nieuwjaar: (7 + 6 + 8 + 8 + 2) × (1 + 0 + 4) × (2 + 0 + 6 + 5) = 31 × 5 × 13 = 2015.

Regiegroep LOB in actie Op 8 november vond de eerste bijeenkomst van het jaar plaats van de regiegroep LOB. Deze regiegroep bestaat uit decanen, mentoren, leerlingen en oudleerlingen van het MCA en een aansluitcoördinator van de HAN. Het doel van de groep is om de aansluiting van de havo naar het HBO te verbeteren. Er is tijdens deze bijeenkomst gesproken over de problemen die je tegenkomt als je start met een HBO-opleiding. Hoe groot is het niveauverschil? En hoe zijn de oud-leerlingen op deze opleiding terechtgekomen? Wat kunnen wij op het MCA doen om leerlingen hierbij te helpen? En op welke manier kunnen we de beroepenmarkt verbeteren? Na een energieke brainstormen werd de bijeenkomst gezellig afgesloten met een lekker pastabuffet en tiramisu in de personeelskamer. Wil je ook aansluiten bij deze regiegroep? Neem dan contact op met Marieke of Els. 20

Week van de Steward De week van 20 november werd uitgeroepen tot week van de schoolsteward. Op onze school werken we al een aantal jaren met stewards. Leerlingen (de stewards) lopen rond tijdens de pauzes en zorgen ervoor dat onze school netjes blijft door andere leerlingen te vragen om mee te helpen met het opruimen van de rommel. We vinden dit een mooie invulling van ons brede Montessori doel ‘maatschappelijke betrokkenheid’ en de ambitie om samen de school te maken. Iedere leerling krijgt de stewardtraining en is in zijn schoolcarrière een aantal keer steward. Daarmee helpen we elkaar om samen de school schoon en veilig te houden. Het is heus niet altijd gemakkelijk: steward zijn en je medeleerlingen aanspreken. Daarom… een hart onder de riem. 21

Meerdere dickpic’s op telefoon leerling gevonden De pedagogisch conciërge Tom van Werkel (Montessori College Arnhem) was met stomheid geslagen toen hij door de ingenomen telefoon bladerde. “Dat ik dit nog mag meemaken. Ik heb veel dingen gezien in loopbaan, maar dit. Dit nog nooit” verklaart van Werkel. Docent Berrol had de telefoon ingenomen tijdens het tweede lesuur op 7 december. “De leerling zat langdurige tijd op haar telefoon. Na meerdere malen waarschuwen is de stokbrood op een gegeven moment op en moet de telefoon worden ingenomen. Dat zijn de schoolregels. Maar toen ik ‘m innam, zag ik iets verontrustends”. De docent had het goed gezien; het beeldscherm van de telefoon toonde een beeld van een Dick. En wanneer het beeld werd weggedrukt, kwamen alleen nog maar meer 22 Dicken. Bij het inzien van de telefoon bleek dat er 3 GB toegewijd was aan foto’s en filmpjes van Dicken. Je kunt misschien wel zeggen dat ik een Dick-o-fiel ben. Opvallend is ook dat het allemaal verschillende Dicken zijn: een Dick in pak, een Dick op een motor, een Dick op het strand, etc. Maar doorgaans gaat hier om een kalende man met een zeer gemiddeld uiterlijk. Niet heel prikkelend voor een meisje met dertienjarige leeftijd. De leerlinge geeft zelf aan: “ik vond Dick altijd al gewoon een grappige naam en toen ben ik plaatjes gaan verzamelen van allemaal verschillende Dicken. Ze zijn gewoon van Google hoor. En ik vind ze allemaal echt superleuk en supergrappig. Je kunt misschien wel zeggen dat ik een

Dick-o-fiel ben.” De leerling heeft inmiddels haar telefoon weer terug. Wel met de afspraak dat ze na schooltijd pas weer naar foto’s van Dick mag kijken. Het zorgteam geeft aan niet veel ernst in de situatie te zien en het heel erg past bij de leeftijd van de leerlinge, daarbij is er allerlei informatie en pixels heel gemakkelijk van het internet te plukken. “Waarom zouden wij dat verbieden?” geeft Yvette Wuppen aan. Ze vervolgt: “het zou pas zorgelijk worden als de leerlinge een boventallig aantal foto’s van een Barry’s op haar telefoon zou hebben. Maar gelukkig is dit niet zo… Bah, wat een lelijke naam is dat!” OPROEP Hallo jongelui! Ik ben Luka uit 2A en ben op zoek naar muzikanten die met mij in een bandje willen spelen. Vorig jaar heb ik o.a. met Casper (M4) en Auke tijdens de kerstparade opgetreden. Ik drum al bijna 8 jaar en wil graag met een band muziek maken. Een bassist en één of twee gitaristen maken het bandje compleet. Een zanger of zangeres is ook welkom! Ik kan alle stijlen muziek spelen, maar speel het liefst pop/rock, harden heavy rock. We kunnen na schooltijd mooi oefenen in de muziekkelder. Lijkt het je wat? Bij interesse mail me maar via It’s Learning! 23

Gemaakt door Lieve

Fragment uit een Franse les... De bel gaat. Langzaam druppelen groepjes leerlingen het lokaal binnen. Het lokaal vult zich met het gezellige rumoer van een groep vijftienjarigen. De docent kijkt de klas in. Het geluid sterft weg. "Bonjour la classe, ik wil graag dat jullie nu je tafels in de toetsopstelling zetten. Daarna zet ik een filmpje aan. Kijk er goed naar. Als het filmpje is afgelopen, gaan jullie achter in de klas naast elkaar in een nette rij staan. Duidelijk?" Er wordt wat gemompeld en de tafels schuiven uit elkaar. Wat zou die mafkees nu weer bedacht hebben? rijk te bevrijden. Dan verschijnt er een oproep van de Amerikaanse luchtmacht: Heb je altijd al willen leren vliegen? Join the air force! Het filmpje is afgelopen. De leerlingen gaan mompelend op een rij staan. "Als ik een naam noem en jij denkt, dat wil ik zijn, stap je naar voren." Het blijft stil. "Chauvet, Maurice!" De leerlingen kijken elkaar verbaasd aan. Een dappere leerling zet een stap vooruit. De docent overhandigt haar een gesloten envelop met een lettercode erop. De leerling stapt terug. "Millin, Bill!" Een andere leerling stapt naar voren. "Batts, George!" Een voor een nemen de leerlingen hun envelop in ontvangst. "Jullie mogen in stilte teruglopen naar je tafel en de envelop openmaken." Deeltaak 3 is begonnen. Havo 3 gaat Europa bevrijden. Op het bord zien ze hoe Adolf Hitler de Reichstag toespreekt. Er wordt gejuicht. Dan zien ze de nazi's Amsterdam binnenrijden. Ze horen hoe de radio verteld dat Nederland zich heeft overgegeven. Het beeld gaat naar generaal de Gaulle die via de BBC een oproep doet om weerstand te bieden en Frank25

Jimmy en Janna zijn klaar voor het komende theaterjaar. Waar anderen kiezen voor een poster of flyer, promoten Jimmy en Janna het schooltheater op hun eigen manier… Ha Janna, We zijn alweer begonnen met de theatergroep. Vijfde repetitie is aanstaande. Wat vind je ervan so far? Word je al ziek van John Lennon? Ik weet dat die ene repetitie, waarin jullie onderzoek moesten doen naar hem, dat die repetitie een beetje saai was. Maar het was even nodig. Toch? Of ben ik nu te schools? Oh, toen ik vorige week ziek was, kon ik niet slapen. En toen heb ik s’ nachts het concept van de voorstelling afgemaakt. En tja. Het wordt best pittig. We gaan het heel anders doen dan voorgaande jaren, jullie als spelersgroep zijn echt centraal. Dat is altijd wel zo, maar nu ook echt in het stuk, dus de vierde muur gaat nu echt neer. Ik heb jou een beetje moraalridder-rol gegeven. Wat vind je me daarvan? Het zal pittig worden want je zal veel te voorduren krijgen, sorry zeg hé. Heb jij nog wensen? Gedachten hierover? Enne. 14 december hé? Dan om 17.00 in de aula. Dan spelen we een preview van onze voorstelling. Gooi nog even in de groepsapp, want vergeten is wel een dingetje bij ons op school :) Groetjes Jimmy

Hallo Jimmy, Jaja, 5de repetitie om het 3de jaar schooltheater te laten slagen. Er is inderdaad al het een en ander anders dan vorig jaar. Zo staat er nu veel eerder een concept, iets om mee te werken. Namelijk John Lennon! Ik snap dat onderzoek zeker nodig is voordat we een iets over/rond die man kunnen spelen. Maar een klein beetje saai was het wel. Sorry... Dat niet kunnen slapen ken ik wel ja. Ik ben erg benieuwd wat voor ideeën er van jou komt wanneer je niet kan slapen. Ik snap namelijk nog niet helemaal wat je bedoelt met moraalridder-rol. Maar ik geloof erin dat ik er vast vanzelf achter ga komen, toch? En als het echt zo pittig is vind ik dat alleen maar tof! Uitdaging is juist wat ik erg graag wil aankomend jaar. Wat ik verder nog meer wil, is leren dialogen schrijven. Monologen gaat best lekker, zoals je weet. Maar dialogen heb ik best veel moeite mee... Nog een leerpuntje dus! Tof! Ik heb natuurlijk al paar keer gezegd dat de repetitie verplaatst is, en dat 14 december iets anders is geworden. Dus ze weten er van! Maar of ze het ook onthouden is natuurlijk de vraag. Maar ik ga weer lekker verder leren Jim! Succes met waar je dan ook mee bezig mag zijn op het moment dat je dit leest. Kusjes, Janna! Ha Janna, Oké, is goed. Joe. Met vriendelijke groet, Jimmy Deegens

Sophia’s pareltjes 28

G emaakt door Keetje

Wat een feest! Al wekenlang keken leerlingen er al naar uit: Het schoolfeest. De hele vrijdag was het al het gesprek van de dag. Ineens was het zover en het was genieten. De DJ’s draaiden hun mooiste plaatjes en de leerlingen dansten de sterren van de hemel. Al die dansende leerlingen, superleuk. En vooral de geweldige samenwerking tijdens de vele moshpits (waarbij bijna de hele zaal als een groep in een cirkel ging staan waarna iedereen heldhaftig tegen elkaar aan sprong) waren een groot plezier voor het oog. Natuurlijk ging het niet altijd even goed maar de meeste leerlingen doorstonden ongeschonden de vele, vele sprongen. En wanneer even een kleine valpartij was, was er altijd wel iemand in de buurt die de gevallen leerlingen weer overeind hielp om weer gezellig door te dansen. Meer dan de helft van alle leerlingen was aanwezig en al die leerlingen samen gedroegen zich als een prachtige eenheid! Even bestonden er geen klassen maar stonden een paar honderd leerling eensgezind te genieten 30

van de heerlijke muziek. En ook aanwezige docenten langs de kant van de zaal genoten zichtbaar van het plezier dat ze vanuit de zaal zagen. Het geweldige feest ging urenlang door maar vanaf 23.00 werd het was rustiger en bleven de grootste feestvierders over om nog van het laatste uur te genieten. Ook toen bleef de sfeer fantastisch en denderende de muziek door! Het werd half twaalf, kwart voor twaalf en uiteindelijk werd de avond om kwart over twaalf met ”Dancing Queen” van ABBA afgesloten en verlieten ook de laatste feestgangers de zaal.. Allemaal? Nee, op een klein groepje na: De docenten die de hele avond een oogje in het zeil hadden gehouden trakteerden zichzelf nog even op een klein dansje… Kortom, iedereen heeft er van genoten! Een feestavond om niet snel te vergeten! 31

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. Colofon & Inhoud
  3. 3
  4. Voorwoord
  5. 5
  6. Leerlingenraad & Wist je dat
  7. 7
  8. Montidagen 2018
  9. 9
  10. Remember september & Strip
  11. 11
  12. Oproep & Helden in de klas
  13. 13
  14. Gemma's puzzels
  15. 15
  16. DNA Forensisch onderzoek & Dag van de Franse taal
  17. 17
  18. Ouders reageren
  19. 19
  20. Regiegroep LOB & Week van de Steward
  21. 21
  22. Meerdere dicpics op telefoon leerling gevonden
  23. 23
  24. Strip & Fragment uit een Franse les
  25. 25
  26. Schooltheater
  27. 27
  28. Sophia's pareltjes & Strip
  29. 29
  30. Schoolfeest
  31. 31
  32. Achterkant
Home


You need flash player to view this online publication