10

K Theater de Koornbeurs organiseert in het weekend van 13 en 14 januari 2024 een ‘weekendje klassiek’. Geniet dit weekend van 3 zeer getalenteerde muzikanten en hun diversiteit. i MARLIES DU MOSCH Za 13 jan | 15.00 uur | € 19,50 Passe-partout prijs € 50,00 Pianist en componist Marlies du Mosch heeft onlangs haar eerste piano-soloalbum uitgebracht met de titel Tale of a City. In fi lmische sferen en minimalistische klanken vertelt ze het verhaal over de stilte van de stad. Want ook al woont Marlies in de bruisende stad Rotterdam, de stilte die er ook te vinden is blij ft haar fascineren. ‘Tot stilstand komen en beseff en dat de wereld om je heen door raast, dat probeer ik te vangen in muziek. Composities die je laten ontsnappen aan de drukte van het dagelij ks leven’. Eerder zette ze gedichten van toenmalig Dichter des Vaderlands Ramsey Nasr op muziek. Dat groeide uit tot een nationaal evenement in Paradiso met het Metropole Orkest en solisten Ricky Koole en Viggo Waas. Ook vroeg André Heuvelman, voormalig solo-trompettist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Du Mosch om een heel album voor hem te componeren. Dat werd Enchantement, uitgevoerd door André en haarzelf op piano. Nu is de tij d aangebroken voor Marlies om met solistisch werk naar buiten te komen. Tale of a City neemt je mee in haar muzikale vertellingen. Nu de ons omringende wereld steeds rauwer en gewelddadiger wordt, is voor artiesten het verbeelden van alternatieve en aantrekkelij ker werelden steeds meer een artistieke noodzaak. De Nederlandse beroemde violist Jeroen de Groot biedt zo’n andere wereld met een recital waarin hij werk van Grieg combineert met dat van Saint-Saens, Ravel en Ysaye. In Sonate nr. 2 voor viool-piano van Grieg, gebaseerd op de Noorse folklore, treft het publiek ogenschij nlij k eenvoudige melodieën met een heel eigen chromatische en harmonische stij l. Van Saint-Saens speelt Jeroen, naast het korte werk de Havanaise, ook diens grootse, relatief onbekende sonate. Beide werken vallen op door hun melodische lij nen en structuur als tekenen van fantasie en vakmanschap van de componist. Ravels Tzigane verwij st naar de Roma, niet naar het Hongaarse Cygany. Dit stuk bevat veel materiaal gebaseerd op zigeunermuziek. Het begint met een lange fantasievolle en virtuose cadans, waarna als de piano inzet, het stuk overgaat in een ware Csardas. De Groot waagt zich ook aan de beruchte bewerking van de Etude JEROEN DE GROOT Za 13 jan | 20.15 uur | € 19,50 Passe-partout prijs € 50,00 ‘Çaprice d’après l’étude en forme de Valse’ voor piano van Eugene Ysaye. Ysaye was niet alleen een groot pedagoog en dirigent maar ook een van de grootste violisten van zij n tij d. Deze geweldige Belgische viool-virtuoos heeft van dit stuk een spetterende en fantasievolle transcriptie geschreven met een hoog gehalte virtuositeit voor beide instrumenten. CELINE JANSEN OPERA VOOR DUMMIES Zo 14 jan | 15.00 uur | € 19,50 Passe-partout prijs € 50,00 Sopraan Céline Janssen toont in ‘Opera voor Dummies’ aan dat opera eigenlij k hartstikke hip en toegankelij k is. Niet stoffi g, maar sexy, grappig en ontroerend! In cabaretsfeer neemt ze je mee in de wereld van de opera, een genre dat in eerste instantie juist voor het volk werd geschreven. Céline zingt niet alleen opera, maar ook jazz, pop en rock. Door deze genres met elkaar te combineren en bekende nummers te ‘ver-opera-en’, maakt ze opera voor een breed publiek toegankelij k. Met haar deelname aan het SBS6 zangprogramma ‘We Want More’ liet ze al zien hoe opera ook kan. Ze verraste alle juryleden door het rock-lied ‘Who Wants To Live Forever’ van Queen te ‘ver-opera-en’. Unaniem stemden Henk Poort, André Hazes, Davina Michelle, Ali B en Trij ntje Oosterhuis haar naar de halve fi nale. Celine bezocht De Koornbeurs al eerder, de reacties waren laaiend! Toegankelij k voor iedereen én je leert er ook nog wat van! 10

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication