9

9 terugkoppelt naar de klant, of ben je een intermediair die alles kritiekloos doorschuift naar de aanslag? Dat maakt net het verschil tussen een intermediair die toegevoegde waarde biedt aan zijn wettelijke plicht om op een eerlijke manier aan de belastingplicht te voldoen en een intermediair die voortdurend de grens loopt te zoeken en soms zelfs eroverheen gaat.” Boekenonderzoek Van de Algemene Rekenkamer, maar ook binnen de Belastingdienst zelf, is kritiek te horen op het aantal boekenonderzoeken. “Dat is een discussie die vaak opkomt,” erkent Uijlenbroek. In de handhavingsbrief, die staatssecretaris Snel van Financiën in december naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, wordt de handhavingsstrategie toegelicht. “De ervaring leert dat mensen fouten maken door onwetendheid. Stap één is goede voorlichting, zodat mensen en bedrijven weten wat er van ze wordt verwacht.” De tweede stap, die heel belangrijk is, is een zo eenvoudig mogelijke aangifte. “De vooraf ingevulde aangifte is daar een mooi voorbeeld van. Daarmee focus je op je dienstverlening.” De derde stap, toezicht en handhavingsdruk, is bedoeld om ervoor te zorgen dat mensen de juiste en volledige informatie aanleveren. “Voor een deel kun je dat geautomatiseerd doen, door middel van contra-informatie. Deels gebeurt het op basis van ‘risicogerichte’ aanpak.” Het is belangrijk dat voldoende boekenonderzoeken plaatsvinden als onderdeel van de handhavingsstrategie. De hele handhavingsketen moet in balans zijn, waar de boekenonderzoeken onderdeel van zijn. Alleen de boekenonderzoeken maximaliseren leidt tot een suboptimale uitkomst in termen van bevordering van de wetsnaleving. Fiscale opbrengst “Als je gaat handhaven, wil je dat doen op een plek waar dat van waarde is. Je wilt een risicogerichte selectie.” De toezichtcapaciteit wordt zo ingezet, dat er het grootste effect uit komt in termen van wetsnaleving/fiscale opbrengst, licht Uijlenbroek het beleid toe. “Je kunt beter een grote, zichtbare zaak pakken waar heel veel fout is, dan drie kleine zaakjes. Tegelijkertijd mag het nooit zo zijn dat kleine zaakjes nooit aan de beurt komen. Je zult daar een balans in moeten zien te vinden.” De discussie over één stapje, het aantal boekenonderzoeken, in het hele proces is heel moeilijk, benadrukt hij. “Je moet zorgen dat de hele keten in balans is. Het beleid is in de brief van de staatssecretaris helemaal uitgeschreven. Binnen die context is het goed ernaar te kijken.” ‘We maken een afweging tussen intensiviteit versus effect en impact’ Gevraagd of hij de visie van de Algemene Rekenkamer deelt dat de belastingmoraal bij het midden- en kleinbedrijf te wensen overlaat, wijst Uijlenbroek op de verschillende controlemiddelen. “Leidt de geautomatiseerde controle tot aanvullende vragen, dan doen we bureauonderzoeken. Dat leidt tot acties naar ondernemingen ‘dit is wel een heel rare post’. Je kunt één boekenonderzoek doen of tien ondernemingen een dergelijk signaal geven.” Hij verwijst naar de cijfers: voor de vennootschapsbelasting vinden jaarlijks twintigduizend en voor de inkomensheffing meer dan honderdduizend bureauonderzoeken plaats. En meer dan twintigduizend boekenonderzoeken. Ieder jaar weer. “We maken een afweging tussen intensiviteit versus effect en impact. Soms zijn het alleen maar brieven. Dat hele palet zorgt ervoor dat de wetsnaleving elke dag een beetje beter moet worden.” ■ adviesgroep Partners in kwaliteit mArree & vAn uunen belAstingAdviseurs Sprendlingenstraat 61 5061 KM Oisterwijk T. 013 - 577 34 81 E. info@marree-cs.nl voor uw fiscAle vrAAgstukken NOAB dijkstrA & vAn den ende AdvocAten Wagenweg 12-b 1442 BX Purmerend T. 0299 - 42 30 35 E. secretariaat@de-advocaten.nl E. vandenende@de-advocaten.nl voor uw juridische vrAAgstukken Activa | Nummer 1 - 2018 Postbus 2478 5202 CL ‘s-Hertogenbosch T. 073 - 614 14 19 E. info@noab.nl www.noab.nl

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication