36

36 De omgekeerde bewijslast maakt alles anders De geest is uit de fles. We moeten van het gas af en het klimaatakkoord van Parijs en het Energieakkoord van het kabinet Rutte III hebben verstrekkende gevolgen voor Nederlandse bedrijven. Zo moeten winkels, restaurants, kantoren en fabrieken die meer dan 25.000 m3 gas of meer dan 50.000 kWh stroom gebruiken voortaan zelf aangeven welke energiebesparende maatregelen ze nemen. Hier geldt de zogenoemde omgekeerde bewijslast. Door: Henk Poker Dit betekent dat ruim 100.000 bedrijven jaarlijks zélf moeten rapporteren welke energiebesparende maatregelen ze hebben genomen. Door de bewijslast nu om te keren doet de overheid een poging om de doelen uit het Energieakkoord te halen. Bedrijven waren volgens de Wet milieubeheer al verplicht energiebesparende maatregelen te nemen die zich binnen vijf jaar terugverdienen. Echter, veel bekendheid bij ondernemend Nederland had deze wet niet, laat staan dat er gehandhaafd werd. ‘Nederland doet het nog altijd niet goed’ Met de omgekeerde bewijslast wordt dit anders. Sterker nog, Ed Nijpels, voorzitter van de Borgingscommissie Energieakkoord, dat in 2013 werd afgesloten, spreekt van een doorbraak in de wet, “waardoor we nu echt meters kunnen maken,” zoals hij aangeeft. Niet goed En dat is nodig ook. Nederland doet het ten opzichte van andere landen in Europa nog altijd niet goed. Doelstelling van de overheid is dat ons land over twee jaar honderd petajoule minder energie verbruikt ten opzichte van 1990. Maar, volgens de laatste cijfers wordt hooguit 75 petajoule gehaald, dus er is nog wel het een en ander te doen. Met de aangescherpte Wet NOAB milieubeheer, lees: de omgekeerde bewijslast, wordt naar verwachting de helft van het verschil van 25 petajoule behaald. Hoe wordt gemeten welke maatregelen bedrijven hebben genomen? Er komt een eenvoudig digitaal systeem, opgezet door VNO-NCW en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), waar winkels, restaurants, kantoren en fabrieken kunnen melden welke maatregelen ze hebben genomen om tot energiebesparing te komen. Vanuit deze gegevens wordt de Borgingscommissie elk kwartaal gerapporteerd over de voortgang. Zo krijgt de commissie een actueel beeld en kan zij, daar waar nodig, eventueel bijsturen. Bovendien heeft de commissie direct overleg met de betreffende minister, zodat snel ingegrepen kan worden wanneer partijen hun afspraken niet nakomen. huurder Echter, wie is waar verantwoordelijk voor? Ben je zelf eigenaar van een pand, dan is daar meestal geen discussie over. Maar, als huurder kunnen er allerlei situaties zijn, die tot onduidelijkheid leiden. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende huurcontracten tussen ondernemers en gebouweigenaren en is het goed om deze nog eens even tegen het daglicht te houden. Als gebruiker van een gebouw is het van belang te weten wie verantwoordelijk is voor energiebesparende maatregelen en als zodanig aansprakelijk voor de wet en de omgekeerde bewijslast. Voor de wetgever maakt het echt niet uit wie de energiebesparende maatregelen neemt, áls ze maar genomen worden. En dan kan het ook nog gebeuren dat de verhuurder verantwoordelijk is voor de energiebesparende maatregelen, terwijl de huurder Activa | Nummer 2 - 2018

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication