26

26 Ondernemer slecht bekend met loonkortingen en -subsidies Met maar liefst zes nieuwe wettelijke regelingen die in 2017 loonkostenvoordeel opleveren, is het extra aantrekkelijk om 50-plussers en werknemers met een arbeidsbeperking in dienst te nemen. Het probleem: werkgevers zijn nauwelijks op de hoogte van het bestaan, en lopen zo belangrijke kortingen, subsidies en andere voordelen mis. Door: Hans Pieters Eén op de vier bedrijven en organisaties (24,6%) kent geen enkele sociale regeling of subsidie voor werknemers. Slechts een kleine tien procent weet precies welke regelingen er zijn, het overgrote deel weet het ongeveer, blijkt uit het SV-regelingen Onderzoek 2016 van consultant Willis Towers Watson. Slechts 37% van de organisaties maakt gebruik van landelijke subsidies en/of premiekortingen. Het onderzoek beperkt zich tot bedrijven en organisaties vanaf 250 werknemers. Aangenomen mag worden dat kleinere bedrijven nog slechter scoren. Consultant Erna Meijer van Willis Towers Watson vindt het niet vreemd dat werkgevers vaak onbedoeld loonkostenvoordeel laten liggen. “Als je kijkt naar alle regelingen die er zijn – landelijk, provinciaal, maar ook gemeentelijk –, dan zie je één grote lappendeken. De bedoeling van de wetgever is natuurlijk dat alle overheden samenwerken, maar de praktijk blijkt weerbarstig.” Haar observatie geldt niet alleen voor de sociale zekerheid, maar ook voor de toeslagen van de Belastingdienst. Lage-inkomensvoordeel Het lijkt soms wel of de groep werknemers waarvoor een uitzondering geldt onuitputtelijk is. De lijst met regelingen lijkt Online vraagbaak Werkgevers kunnen op uwv.nl via het werkgeversportaal online opvragen of een sollicitant of werknemer in het register staat en dus meetelt voor de banenafspraak. Met de subsidiecalculator (www.subsidiecalculator.nl/calculator) van de Belastingdienst en UWV kan een werkgever eenvoudig berekenen of en hoeveel loonsubsidie hij kan krijgen als hij bepaalde werknemers in dienst neemt. ieder jaar langer te worden (zie kader). “Nu weer met een experiment rond de no-riskpolis,” aldus Meijer. In Nederland zijn honderden financiële regelingen om werkgevers te stimuleren werknemers in dienst te nemen die recht hebben op een vorm van subsidie, bijvoorbeeld voor arbeidsgehandicapte werknemers, maar ook voor een oudere werknemer of een werknemer met een inkomen tot 125% van het minimumloon. ‘De lijst met regelingen lijkt ieder jaar langer te worden’ Sinds 1 januari 2017 is voor deze laatste groep het lageinkomensvoordeel (LIV) ingevoerd, waarmee een werkgever tot € 2.000 per werknemer per jaar kan besparen op de loonkosten. Meijer is benieuwd of de LIV-regeling het gewenste effect zal hebben. “Voor ondernemers in de mkb-markt kan het reden zijn om werknemers vooral aan te nemen vanwege de kortingen en vrijstellingen. Bovendien zijn de financiële consequenties bij ziekte en arbeidsongeschiktheid minimaal. In de grootzakelijke markt werkt dat anders.” Meijer hekelt de ondoorgrondelijkheid van de vele regelingen. “Je krijgt het niet kant en klaar opgediend door de wetgever. Bij de komst van de Participatiewet en bijbehorende quotumregeling hebben we de wettekst en Memorie van Toelichting tot op detailniveau moeten uitpluizen om te begrijpen wat er werd bedoeld. Je moet het kunnen interpreteren en ook nog weten om te zetten in een rekentool. Vervolgens dient de salarisadministrateur de kortingen te verwerken bij de belastingaangifte.” NOAB Activa | Nummer 2 - 2017 Fotog r a f i e Pau l To lenaa r

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication