13

13 loopt. We zien wel dat rondom aansprakelijkheid en letselschade een hele industrie is ontstaan die een partij ondersteunt of dat in ieder geval suggereert,” stelt De Boer. De buitengerechtelijke kosten worden doorberekend aan de verzekeraar. “Een advocaat die je helpt bij een letselschadeclaim mag een nota indienen voor de kosten. Dat is een bepaalde standaard, maar alles bij elkaar loopt het bedrag hard op: op 1,2 miljard euro letselschade-uitkeringen zit 300 miljoen euro kosten van advocaten en letselschadedeskundigen. Het kost allemaal geld. Alles bij elkaar betekent het dat het schadebedrag stijgt.” Kanarie in de mijn “De vraag is wie de kanarie is, en wie de mijn? Ik denk dat wij ook wel eens de kanarie zijn.” Als voorbeeld noemt De Boer de recyclingbranche, waar in twee jaar tijd 72 branden zijn geweest. “Het is niet zo gek dat we dan de verzekering fors verhogen. Daarmee zijn we de kanarie. Door de premie te verhogen, waarschuw je de maatschappij dat er zich misschien wel redelijk gevaarlijke zaken afspelen en dragen we bij aan de bewustwording.” Hij vervolgt: “Met 72 branden in twee jaar betaal je heel veel minder premie dan de schade. De vraag is met hoeveel enthousiasme je dat moet verzekeren? Tot op het moment dat de schades werden betaald, werden ze ook wel ergens ván betaald. Een ander draait ervoor op, die wel netjes op z’n spullen let.” ‘Het is geen natuurwet dat je altijd een verzekering krijgt’ Solidariteit kent z’n grenzen, meent hij. “Het is de andere kant van de medaille. Iedereen heeft wel eens een pizzakoerier op z’n brommertje gezien die z’n leven waagt.” Het is een opmaat NOAB Leo de Boer naar de eigen verantwoordelijkheid. Domino’s Pizza heeft bijvoorbeeld een tracker waarmee het rijgedrag van de eigen maaltijdbestellers wordt geregistreerd. “Dat is een mooie vorm van preventie- en risicomanagement. Met zo’n maatregel kun je ook bij je verzekeraar aankomen. Je laat zien dat je zelf je verantwoordelijkheid neemt.” De Boer: “‘There’s no free lunch’. Je kunt niet vier, vijf keer schade maken met je auto en verwachten dat er niks gebeurt met je premie. Uiteindelijk draait het om gedragsverandering en risicomanagement. Mensen onderschatten dat een verzekering op een gegeven moment kan worden beëindigd. Het is geen natuurwet dat je altijd een verzekering krijgt.” Oplossingen Branches zijn zelf creatief genoeg om mee te denken in oplosActiva | Nummer 3 - 2018 Fotog r a f i e Pau l To lenaa r

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication