14

14 Wijzigingen in de Wwft: een risicoanalyse De internationale, grensoverschrijdende context en het feit dat criminelen continu op zoek zijn naar nieuwe kwetsbare plekken om geld wit te wassen, leiden tot voortdurende vernieuwing en aanscherping van anti-witwasregelgeving. NOAB-leden, maar bijvoorbeeld ook notarissen en accountants, hebben geen andere keuze dan mee te gaan met deze ontwikkelingen, en hun interne procedures hierop nader in te richten. Door: Jurjan Geertsma en Yvette Hermans Op 5 juni 2015 is door het Europese Parlement de vierde Europese Anti-witwasrichtlijn aangenomen. Nederland, en andere lidstaten, dienen deze op 26 juni 2017 in nationale regelgeving geïmplementeerd te hebben. Minister Dijsselbloem heeft hiertoe op 4 juli 2016 het concept wetsvoorstel ter consultatie gepubliceerd. De voorgestelde wijzigingen beogen de Wwft beter te laten aansluiten bij de Europese witwaswetgeving, maar ook tegemoet te laten komen aan door de Financial Action Task Force gesignaleerde tekortkomingen. Consultatieronde De consultatieronde is sinds 16 augustus 2016 gesloten, maar heeft tot op heden niet geleid tot een wetsvoorstel. De verwachting is ook niet dat Nederland de implementatietermijn zal redden. Het concept wetsvoorstel beoogt de wet- en regelgeving omtrent witwassen en terrorismefinanciering te vernieuwen en waar nodig aan te scherpen. Met de nieuwe wet- en regelgeving en aanhoudende aandacht van toezichthouders wordt voorkomen dat Nederlandse financiële instellingen (onbedoeld) een faciliterende rol spelen bij onder meer witwassen, terrorismefinanciering of overtredingen van de sanctieregelgeving. Vier kernverplichtingen Wwft Instellingen die onder de reikwijdte van de Wwft vallen, dienen te voldoen aan vier kernverplichtingen: 1. het op basis van een risicoafweging verrichten van een gedegen – standaard, vereenvoudigd of verscherpt – cliëntenonderzoek; 2. het melden van ongebruikelijke transactie bij de Financial Intelligence Unit (FIU); 3. het aanbieden van periodieke opleidingen aan medewerkers zodat ze in staat zijn ongebruikelijke transacties te herkennen en een cliëntenonderzoek goed en volledig uit te voeren; en NOAB 4. het adequaat vastleggen van de resultaten van de risicobeoordeling om op verzoek te verstrekken aan de toezichthouders. Met deze vier kernverplichtingen beoogt de wetgever de integere bedrijfsvoering te bewaken en te bevorderen en te voorkomen dat dienstverlenende instellingen (en/of personen) bewust of onbewust betrokken raken bij het witwassen van geld. Dienstverlenende instellingen, waaronder administratiekantoren en belastingadviseurs, fungeren hierbij als poortwachters die de integriteit, stabiliteit en reputatie van de financiële sector beschermen. Van de poortwachter wordt een actieve houding verwacht. ‘Uw dienstverlening kan ge- of misbruikt worden voor ongure transacties’ De aanstaande Wwft zal voortbouwen op de bestaande verplichting om cliëntenonderzoek te verrichten en ongebruikelijke transacties te melden. Hierbij moet nog meer dan voorheen worden uitgegaan van een risicogebaseerde benadering. In het licht van deze benadering wordt onder de aanstaande Wwft geacht dat instellingen zelf, op grond van risicofactoren, een risicoanalyse maken van de risico’s die bepaalde cliënten en/of transacties met zich meebrengen en daar vervolgens concreet een risicocijfer aan hangen op grond waarvan effectieve maatregelen moeten worden getroffen. De instellingen, producten en diensten die onder de huidige Wwft in aanmerking komen Activa | Nummer 1 - 2017

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication