5

5 Voorwoord Martien Hermans Voorzitter van NOAB Samen een nieuwe start! De afgelopen maanden is de Belastingdienst weer veel in het nieuws geweest. Meestal niet positief. De staatssecretaris wordt het vuur na aan de schenen gelegd in deze laatste maanden van zijn ambtsperiode. De Wet DBA, de dure vertrekregeling, de beveiligingslekken en het vertrek van de DG: het is niet eenvoudig om verantwoordelijk te zijn voor het reilen en zeilen bij de Belastingdienst. Ook wij merken dat het belangrijke ministerie van Financiën, waaronder de Belastingdienst als uitvoeringsorganisatie ressorteert, grote problemen kent, zowel op organisatorisch gebied, in personele zaken, en last-but-not-least met IT. Verschillende culturen Het is ook niet eenvoudig. Politici bedenken ideeën op het gebied van onder meer fiscale wetgeving, ambtenaren werken dit uit, de beide Kamers wijzigen er nog wat aan, de Belastingdienst doet een uitvoeringstoets en er is weer een nieuwe regel ‘geboren’. Ik zeg met nadruk ‘nieuw’ omdat er vaak geen regels worden geschrapt, maar er vooral nieuwe regels bijkomen. Na publicatie in de Staatscourant begint het dan pas écht, aangezien de praktijk – ondernemers, burgers en bedrijven in Nederland – zijn werkwijze hierop moet aanpassen. Ook de Belastingdienst moet zijn systeem dan nog aanpassen. En daar wringt hem nu precies de schoen. Er is niet nagedacht over de gevolgen van wetgeving in de keten van belastingplichtige, intermediair en overheid. De systemen van de Belastingdienst zijn hopeloos verouderd. Met deze verouderde systemen probeert men dan ook nog ingewikkelde processen te gaan draaien, zoals EBV, eID, metatoezicht enzovoorts. Bovendien hebben we te maken NOAB met verschillende culturen binnen de Belastingdienst: de oude generatie die vooral denkt in fysiek toezicht en handhaving en de nieuwe generatie die moderne digitale processen wil implementeren om de belastinginning efficiënter te maken. Politieke lef en regie Zolang deze strijd blijft voortduren, zie ik de problemen bij het belangrijkste ministerie van ons land niet kleiner, maar eerder groter worden. En waar is onze premier in dit debat? Als het over integratie of Europees beleid gaat is hij direct te vinden op al onze nieuwszenders. Maar als het gaat over het ministerie dat ervoor moet zorgen dat er überhaupt geld in onze schatkist vloeit, is hij onzichtbaar. Er is echt politieke lef en regie nodig om de Belastingdienst in Nederland weer tot een gerespecteerd instituut te maken. Smelt de directies van het ministerie van Financiën en de Belastingdienst samen tot één team, vorm een ministerie van IT voor de gehele overheid, zorg dat er in 2020 een volledig nieuw vereenvoudigd belastingstelsel, gebouwd op moderne IT-systemen, operationeel is! Kost dit geld? Ja! Maar niets doen kost op termijn nog veel meer, omdat de continuïteit van de geldstromen in ’s lands schatkist niet meer is gewaarborgd. De stekker uit het oude systeem en aan de slag met een modern systeem, waar andere landen jaloers naar zullen kijken. Dat verdienen alle toegewijde medewerkers van de Belastingdienst, maar méér nog alle burgers in dit land! Doormodderen zal de komende jaren telkens opnieuw tot incidenten en daarmee politiek gekrakeel leiden. Samen een nieuwe start maken zal leiden tot herstel van vertrouwen en toename van onze belastingmoraal. NOAB is er klaar voor! ■ Activa | Nummer 1 - 2017

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication