7

7 kelijke algemene heffingskorting. Over de hele linie daalt de marginale tarieflijn met 12,5 procentpunten, waardoor allerlei tariefarbitragemogelijkheden minder lonend worden. Dat is een forse stap in de richting van het herstel van het globale evenwicht in de belastingheffing op diverse inkomensstromen. Indien andere doelstellingen buiten beschouwing blijven, zoals het streven naar een redelijke inkomensverdeling, zal de werkgelegenheid louter worden aangezwengeld door de lagere tarieven. Naar onze schatting is dan een participatiewinst van 120 duizend fte haalbaar.” Koen Caminada ‘Ik wil geen tariefdiscussie, het gaat om de grondslag’ “Waarom we daarvoor kiezen? Omdat we het in Nederland niet goed van de grond krijgen om het belastingsysteem in één keer aan te passen. Maar, er moet wel iets gebeuren, want sinds de laatste belastinghervorming in 2001 heeft er veel reparatiewetgeving plaatsgevonden, met perverse resultaten. Daar moeten we vanaf. Onze plannen behelzen derhalve geen ideaal concept of eindpunt, maar wel een aanzet die in de richting gaat van waar we naartoe moeten.” Efficiency en rechtvaardigheid “Niets doen is ook een keuze,” geeft Caminada aan. “Maar, wij vinden dat je de ‘rommel’ moet opruimen, omdat de economie anders kleiner blijft dan mogelijk is en dat kost werkgelegenheid. Het gaat ons niet om meer of minder belasting ophalen, we willen wel minder schade door belastingheffing. En minder niet uit te leggen verschillen in de belastingdruk tussen min of meer vergelijkbare huishoudens, wat dan ook nog aanvaardNOAB baar zou moeten zijn voor de politiek. Een praktisch handvat.” Sinds de vorige belastingherziening in 2001 is de fiscaliteit steeds meer politiek geworden en daar ligt volgens Caminada een deel van het probleem. “Daardoor werd het namelijk steeds meer een kwestie van belangenafweging en is het niet meer zo gemakkelijk om de weeffouten eruit te halen. Immers, we weten door de toegenomen datamogelijkheden steeds meer over de gevolgen van maatregelen en dat is niet altijd een voordeel. De politiek bestuurlijke context is daardoor veel ingewikkelder geworden. Bovendien is Nederland op dit gebied in de loop van de tijd steeds wat meer naar binnen gekeerd en leert men weinig van wat er internationaal gaande is. Dat is jammer en ook wel een beetje teleurstellend.” “Ik wil geen tariefdiscussie, het gaat om de grondslag,” benadrukt Caminada nogmaals. “Die moeten we zo breed mogelijk zien te trekken, zodat individuele gedragingen minder fiscaal lonend worden voor specifieke belangengroepen, met steeds hoger dan nodige belastingtarieven tot gevolg. Een vlakke tarieflijn of niet maakt daarbij nauwelijks verschil.” NieuwZeeland is wat dat betreft een goed voorbeeld. “Daar is de verhouding tussen de belasting op arbeid versus de consumptie veel neutraler en zijn nagenoeg alle vrijstellingen binnen de BTW eruitgehaald. Dat werkt prima.” Draagvlak “We hebben in Nederland een enorme herverdelingsmachine gecreëerd met allerlei toeslagen, heffingskortingen en aftrekposten, waardoor er een ingewikkelde fiscale inkomenspolitiek is ontstaan. Politici zouden zich elke keer een spiegel moeten voorhouden als ze weer een uitzondering maken. Vroeg of laat Activa | Nummer 3 - 2017 Fotog r a f i e Pau l To lenaa r

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication