35

van mobiliteit en de gehele administratieve afhandeling vaak over aan gespecialiseerde Paul Dam Uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2017 blijkt dat de populariteit van het mobiliteitsbudget onder de ‘verstokte’ leaserijders daalt. Werkgevers echter gaan er juist steeds vaker toe over om een mobiliteitsbudget aan te bieden. Bij bedrijven die het mobiliteitsbudget introduceren, kan het aandeel van leasegerechtigden dat voor het mobiliteitsbudget kiest, oplopen tot 20-25%. Succesfactoren bij een mobiliteitsbudget zijn een goede administratieve inrichting, overzicht en goede communicatie. Daar schort het beslist aan. De angst voor papieren rompslomp en de onbekendheid met de mogelijkheden remmen veranderingen af. Draagvlak Dam geeft aan dat de beheersbaarheid van de kosten grote voordelen voor de werkgever kan bieden. Dat is een verklaring voor de grote toename van het aantal werkgevers dat een mobiliteitsbudget aanbiedt. De werkgever laat daarbij het aanbieden NOAB dienstverleners zoals Mobility Concept. Dam: “Vergoedingen voor andere vervoersvormen, zoals openbaar vervoer en fietsen, zijn volledig instelbaar. Daarmee is het werkelijke gebruik van openbaar vervoer en fietsen te stimuleren en kan invulling worden gegeven aan duurzaamheidsdoelstellingen.” Van Klink is met zijn organisatie XLLease ook steeds op zoek naar mogelijkheden om aan te sluiten op de overheidsdoelstellingen en de wens van de klant om uit meerdere alternatieven te kunnen kiezen. “We kijken ook naar combinatiemogelijkheden.” Hij wijst er wel op dat met name grote organisaties zich kunnen veroorloven om een mobiliteitsbudget in de mobiliteitsregeling op te nemen en deze professioneel kunnen inrichten. “Het mobiliteitsbudget speelt met name bij grote bedrijven met 250 leaseauto’s plus. In het MKB speelt het absoluut niet. Veel te bewerkelijk als je bijvoorbeeld zo’n 25 auto’s hebt rijden en de leasemaatschappij een budget ook niet ondersteunt. ‘In het MKB speelt het mobiliteitsbudget absoluut niet’ Er wordt ons inziens nog niet voldaan aan de kritische factoren om een mobiliteitsbudget succesvol in te voeren. Het draagvlak bij de medewerkers is vaak nog te smal, het budget is te vaak aan de krappe kant en de mogelijkheden om van andere vervoersvormen gebruik te maken zijn (nu) nog te beperkt.” ■ Activa | Nummer 4 - 2017 Fotog r a f ie Edwin Wal v i s ch

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication