15

VAN HARD NAAR SOFT SKILLS FOCUS OP ZACHT Om adviseur, coach of sparringpartner van bedrijven te zijn, heb je meer nodig dan dat wat je inhoudelijk op school hebt geleerd. Luistervaardigheden bijvoorbeeld. En inlevingsvermogen. “En dus is het zaak bij de werving van nieuwe medewerkers goed te kijken naar de zachte skills en niet alleen de harde af te vinken,” legt Kirsten uit. Onder hard skills worden gedefinieerde kennis en vaardigheden verstaan, zoals een bepaald diploma of kennis van software. Soft skills als doelgerichtheid of samenwerken zijn minder goed te meten, maar anno 2020 des te belangrijker wil je je klant goed kunnen helpen. DE JUISTE WERVINGSINSTRUMENTEN Hoe doe je dat, focussen op soft skills in sollicitatiegesprekken? Kirstens heeft diverse tips. “Vraag de kandidaat altijd naar voorbeelden van zijn gedrag in bepaalde situaties. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de STARR-interviewtechniek gebruiken, waarbij je vraagt naar Situatie, Taak, Actie en Resultaat én de persoon laat Reflecteren. Bedenk wat nodig is om een goede adviseur te zijn, zoom met open vragen in op deze skills en je krijgt ook de niet-sociaalwenselijke antwoorden boven tafel. Persoonlijkheidstesten inzetten is ook een goed idee. Zo nemen wij als recruiting partner van mkb-bedrijven regelmatig ACT-metingen (Analytical Competence Tool, red.) af bij kandidaten waarmee we de eerste gesprekken gevoerd hebben. Wat zijn natuurlijke (verborgen) talenten en wat is aangeleerd gedrag? Waar zitten stressoren, uitdagingen, krachten en wensen voor de toekomst? Deze persoonlijkheidsen ambitieanalyse maakt ook de minder zichtbare punten zichtbaar, wat helpt bij het maken van de juiste keuze.” VRAGEN VOOR SOLLICITANTEN “Persoonlijke en zakelijke groei gaan hand in hand, zeggen wij altijd. Vraag kandidaten dus altijd naar hun doelen, wensen en ambities, om vervolgens te kunnen beoordelen of deze passen bij die van jouw organisatie. Informeer verder naar wat ze energie geeft, waar ze blij van worden en waar ze van ‘aan’ gaan. Laat de vraag wat iemands beste eigenschap is lekker zitten, durf aannames te laten varen en ga open het gesprek aan. Wees nieuwsgierig naar de mens achter het cv!” ONTWIKKELING EN COACHING “En dan is er nog de rol van de leidinggevende. Hoe haal je het beste uit iemand? Wat heeft iemand nodig om zijn rol te kunnen invullen en nieuwe dingen te kunnen leren? Sommige dingen zijn wel degelijk te trainen. Neem nou tactisch communiceren met klanten. Door on the job te oefenen, het goede voorbeeld en opbouwende feedback te krijgen of een praktische training te volgen, kan iemand deze vaardigheid zeker ontwikkelen. Je hoort mij dus niet zeggen dat je trouwe medewerkers met tig jaar ervaring maar helaas een gebrek aan bepaalde soft skills de deur moet wijzen. Zet hun kwaliteiten dáár in waar jij ze kunt gebruiken. En help ze bij het zich eigen maken van nieuwe competenties. Zo verzamel je een club medewerkers om je heen die het realiseren van je bedrijfsdoelstellingen mogelijk maakt. Of dat doel nu groeien, vooroplopen of stabiel blijven is.” NOAB.NL 15 SKILLS

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication