35

“Het gaat straks niet meer om de vaste werkzaamheden. Die worden overgenomen door de automatisering, waarbij klanten steeds meer zelf kunnen doen. De rol van de kantoren verandert daardoor. Het wordt veel meer een kwestie van meekijken, waar mogelijk sturen en eventueel voorspellingen aan de cijfers hangen. Natuurlijk, je kunt denken dat het zo’n vaart niet zal lopen. Maar, wij krijgen al signalen dat ondernemers aan het shoppen zijn. Zij gaan voor de beste kwaliteit tegen de laagste prijs. Dan win je het dus niet meer op een jaarrekening, maar juist op de toegevoegde waarde die je kunt bieden. Op advies, op voorspellingen, op real time cijfers die de klant op zijn smartphone ontvangt, enzovoorts.” HET BESEF BEGINT TE KOMEN Van der Blijderveen merkt dat steeds meer NOABleden dit inzien. De roadshows bijvoorbeeld zijn zonder uitzondering volgeboekt. Kortom, het besef begint te komen. De voorzitter onderscheidt daarin drie groepen: de koplopers, het peloton en de achterblijvers. “Met name over die laatste groep heb ik zorgen. We hopen dat zij inzien dat ze ook in beweging moeten komen. Dat de markt een andere aanpak vraagt. Op ons eigen kantoor hebben we bijvoorbeeld al afscheid moeten nemen van een medewerker die absoluut niet wilde veranderen. Dat doet pijn, maar we hadden na vele gesprekken geen andere keuze. Dus ja, je gaat pijn lijden, je gaat kosten maken, met name voor de automatisering. Sterker nog, ICT wordt een medewerker voor elk kantoor, nog veel meer dan we tot nu toe gewend zijn.” Dirk-Jan van Blijderveen vergelijkt de metamorfose in de branche met de operatie Centurion, die Philips ooit onderging. “Aan het roer stond toen Jan Timmer, geboren en getogen in mijn dorp Lienden. Timmer zag dat de bezem door Philips moest, anders had het bedrijf nu niet meer bestaan. Ik zie daar een gelijkenis in met NOAB. Als wij nu niets doen is het straks gebeurd.” BLIJVEN BEWEGEN Het is leuk om te veranderen,” gaat hij verder. “Samen met mijn vrouw Pascalle zijn we aandeelhouder-bestuurder van dit kantoor. We zijn aan de slag gegaan en hebben er lol in. Dit is ondernemen, je moet blijven bewegen. De branche is in de afgelopen decennia een beetje verwend geraakt. We hebben bijna altijd een stijgende lijn gekend, want de klanten kwamen toch wel. Die tijd is echt voorbij. Je moet meer ondernemer worden, over soft skills beschikken. De ICT moet op orde zijn en dan komt het aan op het contact met de klant, dat wordt de nieuwe tijd. In het kantoor van de toekomst worden geen boekhouders meer aangenomen, maar mensen die met klanten kunnen omgaan en beleving kunnen creëren.” “WE STAAN ECHT AAN DE VOORAVOND VAN INGRIJPENDE VERANDERINGEN IN DE BRANCHE” “We worden steeds minder boekhouder of accountant en steeds meer verzamelaar van data. Zetten big data om in smart data, waar de klant iets mee kan. En zeg nou zelf, het is toch veel leuker om echt te weten wie je klant is, wat hem bezighoudt en waar hij naartoe wil? Dat maakt het vak leuk en uitdagend. Met elkaar kunnen we er een succes van maken. Juist dat is de kracht van deze vereniging en daar wil ik als voorzitter graag een bijdrage aan leveren.” NOAB.NL 35 TRENDS & ONTWIKKELINGEN

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication