38

DOOR: CHRIS WOLTERS “Samenwerking is van belang op meerdere vlakken: met de klant, met de leveranciers en onderling op kantoor.” Zo denken Erik Verstraten en Bas Bergkamp, directeuren van Verstraten & Bergkamp in Hoofddorp, over samenwerken. “Onze kracht vloeit voort uit onze verschillen.” Erik Verstraten, directeur Fiscaal van het kantoor, gaat in op de kracht van de samenwerking met zijn compagnon. “Bas is heel goed in processen, hoe kom je snel, correct en efficiënt tot een jaarrekening? Hij is de man van de regels, houdt deze scherp in de gaten en weet deze over te brengen op de collega’s. Hij is niet voor niets de accountant/boekhouder van ons tweeën.” Bas Bergkamp, directeur Samenstelpraktijk, zegt over Erik Verstraten: “Een creatieve belastingadviseur met ondernemersbloed. Hij komt heel snel met oplossingen voor onze klanten en handelt als een ondernemer.” START VANUIT EEN VISIE “De start van de samenwerking met Bas kwam voort uit mijn visie dat ik op iedere werkplek minimaal twee gelijkwaardige personen wilde hebben,” aldus Erik Verstraten. “Zo heeft iedereen continue de mogelijkheid om te kunnen sparren. Bovendien kunnen mensen elkaar ondersteunen in drukkere perioden. En mocht iemand onverhoopt korter of lan38 &GO magazine ger afwezig zijn, dan wordt daarmee de continuïteit voor de klant gewaarborgd.” Op die basis startte Erik Verstraten zo’n 15 jaar geleden zijn zoektocht naar een partner om zijn onderneming mee aan te sturen. Na een aantal opdrachten waarvoor Bas Bergkamp als accountant werd ingehuurd, besloten ze de handen ineen te slaan. Bas: “Ik had een bepaalde ervaring die Erik miste, tegelijkertijd had Erik al een organisatie staan die ik niet meer hoefde op te zetten.” DE BESTE LEERSCHOOL “Vanaf de start van onze samenwerking in 2007 was er ieder jaar sprake van uitstekende rapportcijfers. Zo groeide de organisatie naar 19 werknemers in 2011. Dat betekende dat de rol van Erik en Bas binnen hun onderneming aanzienlijk veranderde. “Geleidelijk aan moesten wij steeds meer functioneren als manager,” vertelt Erik. “Onze organisatie kende en kent een platte organisatiestructuur. Van onze medewerkers verwachten wij veel zelfstandigheid. De groei in 2010 en 2011 was te snel gegaan waardoor wij niet de juiste mensen op de juiste plek hadden gezet. Dat ging ten koste van de kwaliteit waar wij voor stonden en staan. Werk moest daarom worden overgedaan, zonder dat de klant hier iets van mocht voelen. Als eigenaren was de pijn dus vooral voelbaar in onze portemonnee. Zuur, maar wel de beste leerschool ooit.” Een aantal mensen maakte plaats voor automatische werkprocessen. “Zonder de minder positieve gevolgen van onze snelle groei waren wij waarschijnlijk pas later de focus gaan leggen op de mogelijkheden van vergaande automatisering,” verduidelijkt Bas. IEDEREEN BETREKKEN BIJ DE SAMENWERKING

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication