42

“EEN ONDERNEMER IS OOK EEN MENS DIE EEN HYPOTHEEK NODIG HEEFT” FACE TO FACE BOVEN ONLINE “Als we bij NOAB-bijeenkomsten zijn, zien we dat de meeste kantoren de digitaliseringsslag wel gemaakt hebben. Super, want hoe minder tijd er in administratie gaat zitten, des te meer tijd er overblijft voor advies. Maar je moet ook weer niet doorslaan!,” meent Arianne. “Hoe digitaal alles ook wordt, wij zullen nooit een online kantoor worden. Onze kracht zit juist in het persoonlijke, en dat wordt alsmaar belangrijker. Is de jaarrekening klaar, dan nodigen wij iemand altijd uit op kantoor. Zowel de jonge starter op de huizenmarkt als de medicus die zich inkoopt in de maatschap waardeert dat; het zijn geen sneakers die je even koopt.” HIPPE KIPPEN Of je deze persoonlijke manier van werken nu nieuwer- of juist ouderwets noemt, bij het Amsterdamse kantoor past in elk geval maar één term: modern. “Als ik zeg dat ik op een financieel adviesbureau werk, hangen mensen niet direct aan mijn lippen,” zegt Arianne. “Maar stappen ze hier binnen, dan ervaren ze dat ook een advieskantoor een open en trendy uitstraling kan hebben.” Hetzelfde geldt voor de medewerkers. “Om ervoor te zorgen dat ze er representatief maar ook weer niet té formeel bij lopen, gaan we één keer per jaar met z’n allen winkelen op onze kosten. Hartstikke leuk!” POUNDWISEPROOF PERSONEEL Wat maakt iemand, naast een eigentijdse outfit, de ideale Poundwiser? “Zijn of haar communicatieve en sociale vaardigheden,” antwoordt Marc meteen. “Of je nu boekhouder, relatiebeheerder of belastingdeskundige bent, bij ons is of wordt iedereen adviseur. Begint een klant over zijn scheiding, dan heb je soft skills nodig. Je kunt nog zo veel theoretische kennis hebben, als je het niet kunt vertalen naar of overbrengen op de klant is dat weinig waard.” UITDAGINGEN EN KANSEN “We hebben steeds meer de luxe dat we klanten kunnen kiezen die perfect bij ons passen, wat niet altijd makkelijk is trouwens. In de loop der jaren hebben we ook klanten verzameld die maar één dienst afnemen. De kunst is van hen totaalklanten te maken. Lukt dat niet, dan zijn we eerlijk en komen we met een alternatief. Wat we als grootste branche-uitdaging zien? De balans technologie– mens bewaken. Taken worden overgenomen door robots en apps, maar dat biedt ook kansen. Bij ons gaat een backofficemedewerker nu bijvoorbeeld de opleiding tot financieel adviseur volgen. Ons werk mag dan veranderen, het verdwijnt niet!” 42 &GO magazine

43 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication