22

“PERSONEEL AANTREKKEN EN BEHOUDEN VRAAGT DOORLOPEND AANDACHT” Op de website staan citaten van medewerkers die een indruk geven van het werk en de sfeer. Sollicitanten krijgen de kans om aan de slag te gaan in een mooie kantoorvilla bij een kantoor dat automatisering hoog in het vaandel heeft staan en bekroond werd met een Exact Cloud Award. Toch heeft de aanpak nog niet tot resultaat geleid. Frustrerend, erkent Voorn. “Je kunt niet ondernemen zoals je graag zou willen, omdat je mensen tekortkomt. Nieuwe klanten moeten we soms ‘nee’ verkopen, omdat we onze medewerkers niet onder druk willen zetten. Het is momenteel zeker geen werkgeversmarkt. Onze voordeur staat wagenwijd open, maar misschien nog wel belangrijker is dat we de achterdeur dicht houden. Daar zetten we sterk op in.” VERTROUWEN TONEN Ook NOAB-kantoor Winco administratie & advies, met vestigingen in Krimpen aan de Lek en Lekkerkerk, zet in op goed werkgeverschap. Met tien medewerkers is het team momenteel op volle sterkte. “Iedereen draagt zijn steentje bij,” vertelt oprichter Sebastiaan Wink. “Samen ondersteunen wij ondernemers in de regio en als kantoorhouder mag ik onze inzet coördineren. We zijn een platte organisatie. Werkuren worden bijvoorbeeld in goed overleg afgestemd. We dragen met elkaar de verantwoordelijkheid om onze klanten te ondersteunen.” “ ALS JE VERTROUWEN EN BETROKKENHEID TOONT, KRIJG JE DAT OOK TERUG” In vacatures wordt vaak vastgehouden aan bepaalde competenties of ervaringsjaren, merkt Wink. “Maar je kunt werkzoekenden niet altijd beoordelen op basis van wat zij op papier beheersen,” vindt Wink. Zelf selecteert hij vooral op motivatie. “Ik probeer vooral mensen binnen te krijgen die bereid zijn om zich in te zetten en graag bij ons willen werken. Want veel van ons werk kan worden bijgebracht.” Goed werkgeverschap is volgens Wink ook een kwestie van vertrouwen. “Als een medewerker een aantal maanden bij mij in dienst is, goed werk levert en behoefte heeft aan een contract voor onbepaalde tijd, dan heb ik daar niets op tegen. Je moet medewerkers ook aan je durven te binden, want dat werkt twee kanten op. Als je vertrouwen en betrokkenheid toont, krijg je dat ook terug.” Fred Voorn, eigenaar van Dijck & de Ridder 22 &GO magazine

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication