25

adviseert Lustig. “Waar werkafspraken voorheen vooral impliciet waren, moet je ze nu heel expliciet gaan maken.” 3. ORGANISEER ONTMOETINGEN De kans dat medewerkers elkaar toevallig bij de koffieautomaat tegenkomen, is vele malen kleiner geworden dan voorheen. “De kans dat je meerdere collega’s tegelijk op kantoor ontmoet, is nog maar een paar procent. Die ‘toevallige’ ontmoetingen moet je dus veel meer gaan organiseren,” stelt Lustig. “Dat gaat tegen de intuïtie in, maar je moet op de een of andere manier veel meer gaan organiseren hoe je met elkaar in verbinding blijft.” Leidinggevenden kunnen bijvoorbeeld een dagelijks ‘bijpraathalfuur’ inrichten om de collegialiteit te behouden of te versterken. 4. ZORG DAT MEDEWERKERS ZICH GEWAARDEERD VOELEN De mengvormen van hybride werken kunnen per organisatie, per team en zelfs per project verschillen. Blijf in gesprek en maak samen bewuste keuzes. “Misschien wel de grootste valkuil voor leidinggevenden is dat zij wél vijf dagen per week op kantoor te vinden zijn,” stelt Lustig. “Want dan is de aanname: dat is blijkbaar normaal. Laat zien dat medewerkers écht mogen kiezen. Wil je thuiswerken, dan mag je thuiswerken. En als je als team op bepaalde momenten samen moet komen, dan spreek je dat met elkaar af. Zorg dat medewerkers zich gezien en gewaardeerd voelen, ongeacht hun keuze.” MEER WETEN? Het kabinet heeft met ingang van 1 januari 2022 een onbelaste thuiswerkkostenvergoeding geïntroduceerd van maximaal 2 euro per dag om werknemers die thuiswerken te compenseren voor de extra kosten voor onder meer water- en elektriciteitsverbruik. Meer weten? Zoek een betrouwbare partner voor financieel en fiscaal advies die met je meedenkt over zakelijke beslissingen. Vind een NOAB-kantoor bij jou in de buurt. NOAB.NL 25 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication