“VOLLEDIG THUISWERKEN ZIEN DE MEESTE MENSEN OOK NIET ZITTEN. DUS WE GAAN NAAR ALLERLEI HYBRIDE TUSSENVORMEN TOE” De meeste bedrijven waar hybride kan worden gewerkt, verwachten deze mengvorm van thuis en op locatie werken te blijven gebruiken. Ook binnen de specialistische zakelijke dienstverlening, waar onder meer administratiekantoren onder vallen, zien veel ondernemers hybride werken als blijvend. Dat bleek eind vorig jaar uit de Conjunctuurenquête Nederland, gepubliceerd door het CBS. ‘ONLINE KANTOORTJE SPELEN’ De coronacrisis heeft het thuiswerken in een stroomversnelling gebracht. In het begin was het voor organisaties vooral roeien met de riemen die ze hadden, vertelt Lustig. “Ze moesten zorgen dat ze konden videobellen en toegang hadden tot documenten. Dat was bij de meeste organisaties snel geregeld. Vervolgens gingen ze wat bedrijfsantropoloog Jitske Kramer noemt ‘online kantoortje spelen’: ze werkten zoveel mogelijk door zoals ze gewend waren, maar overlegmomenten werden digitaal georganiseerd in plaats van op kantoor.” Het afgelopen half jaar ziet Lustig ook hierin een verandering. “We hebben sinds maart 2020 grotendeels onafhankelijk van plaats leren werken, maar nog niet onafhankelijk van tijd. De laatste tijd groeit het besef dat niet alles in een gesprek hoeft te gebeuren, live of digitaal. Dat zijn we wel gewend van vóór de pandemie, maar je kunt ook veel schriftelijk afstemmen. Daar gaan we meer naartoe, verwacht ik.” Hybride werken gaat dus over veel meer dan alleen locatie. “Je zou zelfs kunnen zeggen: hybride werken raakt eerst al het andere, en dan ook nog eens locatie. Want dat is een gevolg van de verkenningen die je doet, de behoeftes die er zijn en de afspraken die je maakt: wat doen we, waarom, met welke hulpmiddelen, met wie, volgens welke procedures, op welk moment en eigenlijk dan pas: waar?” KEUZEVRIJHEID Vóór de coronacrisis werkten de meeste mensen met een vaste werkplek min of meer van negen tot vijf op kantoor. “Die situatie komt na twee jaar corona niet meer terug,” verwacht Lustig. “Maar volledig thuiswerken zien de meeste mensen ook niet zitten. Dus we gaan naar allerlei hybride tussenvormen toe.” Voor medewerkers is er meer vrijheid om te kiezen: welk werk doe ik wanneer op welke plek? “Dat betekent dat je bewuste keuzes en goede afspraken moet maken. Wat heeft een individuele medewerker nodig, maar ook: wat hebben we gezamenlijk nodig om ons werk te kunnen doen? De kans dat je elkaar toevallig op kantoor tegenkomt, is vele malen kleiner geworden. Dus zulke momenten moet je meer gaan organiseren.” Een valkuil voor leidinggevenden is dat zij wél vijf dagen per week op kantoor werken, stelt Lustig. “Want dan is de aanname: dat is normaal. Wil je als medewerker gezien en gehoord worden, dan moet je dus blijkbaar zoveel mogelijk naar kantoor. Ik durf te stellen dat je als leidinggevende misschien wel het minste aantal dagen op kantoor zou moeten werken. Om medewerkers te laten zien: je mág kiezen.” DUURZAAM WERKPLEZIER Blijf het gesprek voeren, adviseert Lustig, en maak duidelijke afspraken. “Wanneer is het prima om een ochtend je notificaties uit te zetten, zodat je een paar uur geconcentreerd aan een rapportage kunt werken? Wanneer zorgen we dat we wél bereikbaar zijn? En wanneer plannen we overleg en ontmoeting?” Hybride werken gaat volgens Lustig vooral over duurzaam samenwerken. “Waar of wanneer dan ook. Zodat elke medewerker productief kan zijn als het moet en kan afschakelen als dat nodig is. Thuis, op kantoor of misschien wel op Jamaica.” NOAB.NL 35 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
36 Online Touch Home