9

DOOR: HENK POKER “In onze branche is nog een hoop te winnen op het gebied van milieu.” Dat zegt Yvette Hendriks van administratiekantoor SKYB Administraties & Advies in Uithoorn. Zelf voegt ze de daad bij het woord. Geen papier, ledlampen, een milieuvriendelijk toilet, bij SKYB is het heel normaal. Maar, daarmee zijn we er nog niet, er kan nog veel meer. Mede om die reden is dochter Kirsten bezig met het ontwikkelen van een keurmerk voor kleine dienstverleners. Al sinds de start van SKYB in 2009 behoort de groene aanpak tot de standaard van het kantoor. “Zo speelt digitalisering een belangrijke rol binnen onze dienstverlening. Mijn man zit in de computers en mede daardoor vinden wij het minder eng om andere softwarepakketten aan te schaffen. Ook pakketten die niet vanzelfsprekend zijn binnen onze branche, maar waarmee we onze manier van werken wel hebben kunnen verbeteren.” Na een carrière als notarisklerk, bankmedewerker en administrateur, begon Yvette haar eigen administratiekantoor. “Op een gegeven moment klaagde ik over mijn baas, waarop mijn dochter mij adviseerde om voor mezelf te beginnen.” Ze wil bewust niet te groot worden als kantoor. “We willen onze klanten goed kunnen bedienen, maar ook ad hoc kunnen werken wanneer de situatie daarom vraagt.” BEWUST SKYB, een samenvoeging van de eerste letters van de voornamen van haar man, haar dochters en zichzelf, is uitgegroeid tot een kantoor dat zich vooral bezighoudt met controle, ondersteuning en advies. “De meeste klanten boeken hun cijfers zelf in,” legt Yvette uit. “Dat doen we bewust, zo blijft er voor ons meer tijd over om een goed advies te kunnen geven.” Die aanpak slaat aan. SKYB hoeft nooit een advertentie te plaatsen in de zoektocht naar nieuwe klanten. “Zo kreeg ik alleen vandaag al telefoontjes van vier ondernemers die klant bij ons wilden worden. We helpen alleen maar kleine bedrijven, met maximaal vijf personeelsleden,” geeft ze aan. “We zoeken bewust ondernemers die iemand nodig hebben die hem of haar aan alle kanten kan helpen. Grotere bedrijven hebben daar veel minder behoefte aan.” ‘Aan alle kanten helpen’ gaat verder dan alleen het verzorgen van de aangifte. “Vanuit mijn verleden heb ik verstand van bijvoorbeeld erfenissen, voogdij, financial planning, van veel wat een mens in zijn of haar leven kan tegenkomen. In de waan van de dag wordt dat nog wel eens vergeten, wij kunnen daar een rol in spelen.” Het geeft een beeld van hoe SKYB met haar klanten wil omgaan. “Klopt, het is meer dan boekhouden of de aangifte, dat zou ik niet willen. We worden regelmatig uitgenodigd op een huwelijk of krijgen een geboortekaartje, dat is hoe wij met klanten omgaan, het is echt persoonlijk. Ze mogen mij zien als een collega die iets verderop aan het werk is.” DUURZAAMHEID Het feit dat duurzaamheid bij SKYB hoog op de agenda staat, komt mede door dochter Kirsten. NOAB.NL 9 KANTOOR VAN DE TOEKOMST

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication