15

Vragen stellen, luisteren en geruststellen De coronacrisis voelt als een bevestiging van hun focus op doelen. Tim: “Een voordeel is dat we de administratie live hebben. We hebben direct inzicht in het reilen en zeilen van de ondernemer en hebben de handen vrij om hem persoonlijke aandacht te geven en naar zijn zorgen te luisteren.” Ferdinand: “Veel ondernemers vinden aandacht en medeleven belangrijk. Ze zitten vol met emotie. Omdat je de actuele cijfers hebt, kun je ze makkelijker geruststellen: ‘we zien hier nog wel kansen of mogelijkheden’. Tim: “We zijn geen tovenaars. Je hebt ook klanten die alleen in onmogelijkheden denken. Die moet je erdoorheen trekken.” RUST CREËREN “We hoeven niet alleen de oplossingen aan te dragen. Ze hebben actief gebeld. De eerste week was crisismanagement. We zien precies waar ze staan. Met één druk op de knop kunnen we de voorlopige aanslag aanpassen. Als je merkt dat jouw klant stress heeft over de toekomst, heb jij de schone taak om hem te helpen om zijn gedachten te ordenen en daar rust in te creëren, zodat de creativiteit terugkomt en hij weer ruimte in zijn hoofd krijgt om te ondernemen. Je moet een omgeving voor je klant faciliteren waarin het ondernemerschap weer kan bloeien. Waar nieuwe zaadjes kunnen worden gestrooid en klanten niet alleen kijken wat niet meer kan.” PLAN-B In hun gesprekken met klanten grijpen Tim en Ferdinand terug op het plan zoals dat er ligt. “Het NOAB.NL 15 scheelt enorm dat veel van onze ondernemers al een gesprek hebben gehad over een A4businessplan en ook bewuster bezig zijn met zaken als marketing, doelgroep, zichtbaarheid als onderneming en het opbouwen van reserves. Zodat ze niet meteen een probleem hebben,” vertelt Ferdinand. “Dat geeft ze een streepje voor ten opzichte van ondernemers die dat niet doen. Die hebben op dit moment geen plan-B.” Tim: “Natuurlijk moet je sleutelen aan je toekomstvisie en ziet die er anders uit dan je hiervóór voor ogen had. Minder snel. Maar ook aan deze crisis komt een einde. We drukken onze klanten op het hart: laat je leiden door je plan.” INTERNE ORGANISATIE Ferdinand en Tim zien de coronapandemie als dé ultieme kans voor accountants- en administratiekantoren om hun koers te verleggen richting advies en coaching. Maar dan moet de interne organisatie wel meegroeien. “Juist nu kloppen klanten aan voor hulp en advies. Dat lukt niet als je vol in de jaarcijfers en aangiften zit.” KANTOOR VAN DE TOEKOMST

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication