19

“HET IS GOED OM NA TE GAAN WIE FEITELIJK WAT INSTUURT. ZEKER BIJ CONFLICTEN KAN DAAR NAMELIJK GEDOE OVER ONTSTAAN” Maar, zo geeft Doorn aan, daar zitten wel wat mitsen en maren aan. “Het gebeurt dat kantoren bijvoorbeeld zelf een aangifte naar de Belastingdienst sturen of publicatiestukken deponeren bij de Kamer van Koophandel, zonder dat de klant daar voldoende inzage in heeft gehad. Dit laatste is de verantwoordelijkheid van de ondernemer. Waar je als kantoor voor moet zorgen is dat je niet op de stoel van de ondernemer gaat zitten, dat deel moet dus wel goed geregeld worden, anders kan dit achteraf tot problemen leiden.” “Bronapplicaties voldoen niet altijd aan de voorwaarden van een elektronische ondertekening. Ook daar moet je goed over nadenken. Welke waarborgen hangen er aan die ondertekening? En is dit voldoende en passend bij het doel en de omstandigheden? Daar zit wel een risico in. Je wilt immers dat de ondertekeningen de juiste rechtsgevolgen hebben. Kortom, het is goed om na te gaan wie feitelijk wat instuurt. Zeker bij conflicten kan daar namelijk gedoe over ontstaan.” ONDERSCHEIDEND VERMOGEN Terug naar het klantportal. Is daar dan helemaal geen toekomst meer voor? Doorn: “Portalleveranciers moeten op zoek naar hun onderscheidend vermogen. De functies die ze nu aanbieden zijn niet meer exclusief. Zij doen er goed aan om extra functionaliteiten in te bouwen, zoals bijvoorbeeld een slim mechanisme dat in staat is om eventueel ontbrekende stukken zelf te signaleren. En er zijn nieuwe processen waar ze op kunnen inzetten. Zoals bijvoorbeeld de Q&A tussen het administratiekantoor en de klant, waarmee je meer biedt dan alleen het ondertekenen. Ik weet dat een aantal aanbieders inmiddels bezig zijn met deze slimme toepassingen.” NOAB.NL 19 GESPREK “Bij een klantportal blijft het altijd de vraag of je als kantoor je documentprocessen wilt kanaliseren of niet,” gaat Doorn verder. “En of je als kantoor bereid bent de prijs daarvoor te betalen. Maar ook in hoeverre je je klant kunt en wilt belasten. Je moet je klanten kennen, wat willen zij? En ga niet voor je klant denken. Ga het gesprek aan en vraag wat hij wil.” Doorn denkt dat het klantportal in de huidige vorm marktaandeel gaat verliezen aan alternatieven. “Er zijn echter leuke initiatieven, zoals MyEmma, mede opgezet vanuit een NOAB-kantoor, waarbij je tegen een aantrekkelijk tarief met een klantportal kunt werken. En ik zie ook dat er steeds meer nieuwe ondertekenplatformen op de markt komen, die ook portal-functionaliteiten bieden. Kortom, als de klantportalen hun functionaliteiten uitbreiden, kunnen ze interessant blijven voor hun klanten. Zeker voor grote kantoren zal dat niet zo’n probleem zijn, in het NOABsegment zie ik hun aandeel wel afnemen.” ICT & INNOVATIE

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication