21

“ ZONDER VAKTECHNISCHE KENNIS, MAAR MÉT OOG VOOR DE MENS HOUD IK ME BEZIG MET DE VRAAG WAT ONDERNEMERS NU ÉCHT WILLEN” SECRETARESSE TOT PARTNER “Met mijn MTRO-achtergrond en ervaring als reisadviseur, winkelverantwoordelijke en management-assistent kom ik allesbehalve uit de branche,” lacht Suzanne. “Ik heb nul vakinhoudelijke kennis en toch constateerden mijn huidige zakenpartner en ik dat mijn toegevoegde waarde richting klanten enorm is.” Het begon zo’n tien jaar geleden, toen Suzanne bij Erions terechtkwam als secretaresse. “Ik was net bevallen en zou vanuit deze tijdelijke baan wel verder kijken. In plaats daarvan ben ik blijven hangen. Het klantcontact met mkb’ers beviel me meteen. Opgegroeid in een ondernemersgezin, zag ik volop mogelijkheden en begon het al snel te borrelen. Gelukkig kreeg ik de vrijheid mijn ideeën op tafel te leggen. Mijn functienaam veranderde via management-assistent in die van partner.” KLANTENBINDING DOOR VERBINDING “‘Ik ben de lijm die het blauwe vaktechnische deel en het kleurrijke ondernemerschap met elkaar verbindt,’ zeg ik wel eens.” “Blijf je als adviseur in onze branche blauw, dan mis je vaak de connectie met de ondernemer. Natuurlijk zijn cijfers en vakinhoudelijke zaken belangrijk, maar ik durf te stellen dat de mens achter de ondernemer minstens zo belangrijk is. Wat zijn iemands plannen? Welke richting wil hij op? Terwijl ik steeds meer bij gesprekken ging zitten, merkten we dat klanten zaten te wachten op iemand die niet over de cijfers praatte, maar over henzelf. Zo sprak ik een tijdje terug met een dame die een lunchroom had. Super gedreven en een ware ideeënmachine, maar ook moe en steeds minder gezond. Ja, ik had mee kunnen gaan met haar plan een tweede bedrijf op te starten. Financieel gezien lagen het extra werk en de omzet er. Toch adviseerde ik haar even te wachten. Wat heb je eerst nodig om dit straks goed aan te kunnen? Uiteindelijk heeft ze een partner gezocht en inmiddels is de tweede zaak geopend. Ze heeft meer rust, haar gezondheid gaat vooruit en de omzet is alsnog binnen. Uit ervaring kan ik zeggen: door mensen vóór euro’s te stellen, maak je klanten tevreden en loyaal.” TOEKOMSTBESTENDIGE COMBI Suzanne werkt samen met twee andere vennoten en onderling vullen ze elkaar perfect aan. “Klanten zijn gewend vaktechnische zaken met hen te bespreken en praten nu met mij over het andere stuk. Ook van mensen die al jarenlang klant zijn horen we terug dat ze de combinatie van financiële en menselijke coaching prettig vinden. Mijn collega-partner Phons Rövekamp volgde samen met mij de NOAB-opleiding MKB Ondernemerscoach, waarin je leert weg te blijven van de cijfers. Naast het feit dat je jezelf trucjes en technieken eigen kunt maken, moeten communicatieve en coachingskills gewoon in je persoonlijkheid zitten denk ik. Gelukkig is Phons ook niet alleen maar blauw! ’We hebben jou nodig om de toekomst van ons kantoor veilig te stellen,’ zei hij laatst. Er wordt steeds meer geautomatiseerd, denk aan het verwerken van complete boekhoudingen inclusief aangiftes en het opstellen van rapportages. Maar oprecht luisteren, meeleven en persoonlijk coachen? Dat zien wij een robot nog niet zo snel doen!” NOAB.NL 21 SKILLS

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication