28

De boekhoudingen voor het eerste kwartaal zijn net afgerond. De maandfacturen verstuurd. Voor het tweede kwartaal verwacht ik een forse omzetdaling. We hebben als kantoor een buffer. En we verdiepen ons in alle nieuwe coronaregelingen. We zijn specialist qua gezondheid. De wereld draait door.” OVERDRACHT EN AFSTEMMING Van Nes is tevreden hoe het kantoor vanaf het begin gewoon bleef draaien. “Zeker op technisch gebied. Dat verliep vlekkeloos. Vanaf dag één kon iedereen vanuit huis doorwerken. Als eigenaar ben ik minimaal drie à vier dagen naar kantoor gegaan. Dat vond ik ook wel lekker, om het ritme vast te houden. We hebben afgesproken dat we met z’n tweeën op kantoor zouden werken. Door die afwisseling zag ik iedereen. Daardoor kon ik makkelijk qua planning, overdracht en afstemming van werkzaamheden met iedereen werkoverleg hebben.” Werknemers onderling hielden ook contact en konden via TeamViewer met elkaar meekijken, om te overleggen als er dingen bij klanten speelden waar ze zelf niet uitkwamen. Zoals ik het nu zie, gaan we met z’n allen in de toekomst meer thuiswerken.” “Gelukkig belden klanten wel, zochten ze ons op. Klanten hadden vooral behoefte aan klankborden.” Wat hij moeilijk vond, was dat je alleen maar kon zeggen ‘we moeten wachten op het pakket dat eraan komt’. “Als je je kapperszaak moet dichtgooien zonder te weten wat er verder staat te gebeuren, geeft dat onzekerheid.” Maandagochtend ging het loket voor de NOW-regeling open en vrijdag hadden de eerste ondernemers het geld op hun rekening staan, blikt Van Nes terug. “We hebben klanten proactief benaderd als ze op basis van de SBIcode recht hadden op de € 4.000. Ze belden op ‘fijn dat je het zo snel hebt geregeld’. Dan merk je dat je als kantoor voor je klanten het verschil kunt maken.” Betalingsuitstel bij de Belastingdienst begint nu pas te spelen. “Pas richting eind april kregen we de eerste telefoontjes van klanten ‘ik heb het geld nu gewoon niet’. Ik had maar één klant die in maart direct in de problemen was, maar daar speelden de problemen al. Daar was het coronavirus niet de oorzaak.” “ IEDEREEN MOET ELKAAR IN DEZE SITUATIE HELPEN EN STERK ZIJN. ALS JE KLANT GEEN OMZET HEEFT, VRAAG JE OOK GEEN GELD” KLANKBORDEN Met name de eerste paar weken, toen er nog geen duidelijkheid was over de maatregelen voor ondernemers, was er veel onrust, vertelt Van Nes. DE TOEKOMST “Van de vorige crisis heb ik geleerd dat je belangrijker bent als klankbord: ‘Wat moet ik doen? Wat zijn de opties?’. Dat je meedenkt. Dat zal in de toekomst ook steeds meer onze rol zijn. De administratie en jaarcijfers zijn een onderdeel van je dienstverlening, maar het belangrijkste is toch het proactief advies richting je klant. Deze crisis versnelt deze ontwikkeling, omdat de communicatie anders moest. Ik ben ervan overtuigd dat daar de toekomst ligt. Als je de techniek goed onder de knie hebt en je klanten goed opvoedt, ben je als kantoor klaar voor de toekomst.” Hij maakt daarbij een onderscheid in klanten: “Het liefst adviseer je klanten op basis van de actuele cijfers, maar een aantal klanten krijg je niet meer mee.” 28 &GO magazine

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication