36

DOOR: HENK POKER “Optimaal kennis met elkaar delen, zodat je de klant het beste kunt bedienen, waardoor één plus één daadwerkelijk drie wordt. Dat is waar het voor mij bij een goede samenwerking om gaat,” stelt Monique Wientjes van Wientjes Advies in het Drentse Vledder. “Oftewel, door krachten te bundelen kun je individueel meer bereiken en dat komt de klant ten goede. “Samenwerking is in deze tijd bijna een must, zeker als je kijkt naar wat er allemaal op ons afkomt,” voegt zij daaraan toe. Voor Wientjes Advies is samenwerking geen keuze. “Klopt, ik wil mijn klanten te allen tijde het beste kunnen bedienen en dat kan ik niet in mijn eentje.” Sterker nog, als een klant bij haar samenwerkingskantoor, in dit geval Den Hartog & Hoogveld in Heteren, beter af is voor zijn administratie, dan schroomt Monique niet om deze daarnaartoe te verwijzen. “Ik ben die klant dan niet kwijt hoor, want voor de specialismen die ik kan bieden blijven ze wel bij mij komen.” MEERWAARDE Monique Wientjes is gecertificeerd financieel planner, Registered Life Planner, en fiscaal adviseur. “Het is mijn overtuiging dat je een klant kunt behouden wanneer je in staat bent de beste dienstverlening te bieden, zeker wanneer hij de meerwaarde ervan inziet. Ik ben niet bang om een klant 36 &GO magazine te verliezen, ik weet inmiddels dat het bij een goede samenwerking voor beide kantoren goed werkt.” “Als je dat kunt erkennen en die rol kunt aanvaarden, dan is er een goede boterham te verdienen,” vervolgt Monique. “De klant ziet namelijk dat hij op elk vlak het beste advies krijgt. Neem nu de nieuwe Wet Arbeidsmarkt in Balans, kortweg WAB. Als klein kantoor kun je proberen je klant daarin zo goed mogelijk te bedienen, maar ik heb onvoldoende kennis van alle ins en outs, met name waar het om arbeidscontracten en loonheffingen gaat, en dus is het handig wanneer je daarvoor een gespecialiseerd kantoor kunt inschakelen. Zij hebben die kennis en kunde wel aan boord, waardoor je die klant de beste oplossing kunt bieden.” STAPPEN Monique erkent dat ze daarin wel stappen heeft moeten zetten. “In het verleden had ik nog te veel angst dat ik klanten zou verliezen, wanneer ik zou gaan samenwerken. Inmiddels weet ik beter en durf ik er anders tegenaan te kijken. Dat komt ook door de veranderende markt waarmee we te maken hebben. Er komt zoveel op je af, dat kun je niet meer alleen. Dus ja, voor mij is samenwerking een must.” De afspraken die Monique met Den Hartog & Hoogveld heeft gemaakt, zijn helder. “Zij pakken de accountancykant op, terwijl de financiële planning en alles wat daarbij komt kijken mijn verantwoordelijkheid is. Samen kennen wij de klant goed en we kunnen hem daardoor het beste bedienen.” SAMENWERKING LEIDT TOT MEERWAARDE VOOR DE KLANT

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication