39

nen uitdragen naar hun collega’s. En zij kunnen bovendien als vraagbaak fungeren, mochten er zich specifieke vragen voordoen. Daarnaast kunnen zij zich natuurlijk ook wenden tot onze accountancydesk.” Gevolg van de invoering van een nieuw pakket is vaak dat dezelfde werkzaamheden in minder tijd gedaan kunnen worden en er dus tijd en ruimte ontstaat voor andere werkzaamheden. De Vries: “Medewerkers kunnen daardoor vaker contact zoeken met hun klanten, meer begeleidend gaan optreden, maar ook adviserend en sturend en op die manier meerwaarde toevoegen aan de samenwerking.” BEGELEIDING Een nieuw pakket uitrollen binnen het kantoor is één, maar het is ook van belang dat klanten meegaan met dit nieuwe pakket. “Moeten alle administraties dan in één keer over?,” vraagt De Vries zich hardop af. “Ons advies is meestal van niet. Als je bijvoorbeeld tweehonderd administraties hebt, begin dan met tien of zo. Immers, je wilt dat de ondernemer ook meegaat en dat vraagt in de meeste gevallen de nodige begeleiding.” Het is volgens De Vries een belangrijke fase in elk verandertraject. Hoe krijg je ondernemers zo ver dat ze vol enthousiasme voor een nieuwe manier van werken gaan? “De rol van het betreffende kantoor is daarin van doorslaggevende betekenis. Het gaat erom dat de ondernemer de voordelen ervan gaat inzien. Van het samen naar de administratie kijken. De kosten in de gaten houden, maar ook zelf facturen maken, inzage bieden in de resultaten en de aangiften.” VOORDELEN “En dan speelt er nog de vraag of je een boekhoudpakket in één keer gaat overzetten of in stappen. Bovendien, niet elke klant zal er direct voor openstaan om zelf meer te gaan doen. Dus, ook in dat geval moet je een oplossing bieden. Het gaat er uiteindelijk om dat je klant er zelf de voordelen van gaat inzien, want die voordelen zijn er, dat is evident.” Het is belangrijk om klanten wegwijs te maken in de nieuwe administratie en dat ze op de juiste manier kennis kunnen maken met de nieuwe mogelijkheden, zoals robotic accounting, scan-en-herken. “En van het aanleveren in portal en app tot het factureren of zelf registreren van bonnen en facturen.” OP MAAT “Kortom, kies een pakket waar zowel ondernemers als collega’s op het kantoor zich bij thuis voelen,” aldus De Vries. “Er is een ideale mix voor beide doelgroepen, er bestaan abonnementen voor iedere vorm van samenwerking, het samenstellen van verschillende rechtensets en het beperken van opties. Oftewel, voor elke klant is er een pakket op maat. Een pakket dat Asperion in huis heeft, een ideale mix voor accountancy en ondernemers. Software die begrijpelijk en werkbaar is voor beide doelgroepen.” “ SOFTWARE VAN ASPERION, EEN IDEALE MIX VOOR ACCOUNTANCY EN ONDERNEMERS” Tenslotte adviseert Asperion om te kiezen voor een leverancier die meedenkt en nieuwe ontwikkelingen op de voet volgt en implementeert. “Daardoor blijf je ook na het inrichten van een nieuwe werkwijze bij de tijd. Asperion beschikt over een softwarepakket dat voor zowel de ondernemer als de accountant geschikt is en daarmee onderscheiden we ons in de markt. Wij hebben het ideale pakket in huis waarmee alle partijen optimaal kunnen werken én samenwerken. En dat past perfect in deze tijd.” www.asperion.nl NOAB.NL 39 ADVERTORIAL

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication