24

andere in de NOAB-trainingen. De volgende stap is dat onze medewerkers zich de nieuwe skills eigen maken. Van de zes personeelsleden verzorgen er twee de loonadministratie, voor hen is er niet veel veranderd. Twee anderen zitten vooraan in het proces en vervullen sinds de digitalisering bijna een IT-functie, omdat ze procesoptimalisatie als taak hebben. Leuk om te zien dat ze dit technische stuk goed oppakken! De andere twee zijn meer bezig met rapportages, aangiftes en jaarrekeningen en zitten net als wij in de transitie naar coach. Bij de een zit klantcontact er van nature in, de ander was meer gewend op de achtergrond te werken. We stimuleren en helpen hen beiden, gaan samen achter Teams zitten en introduceren hen bij klanten, zodat ze een band kunnen opbouwen. Ze leren door te doen.” BETROKKENHEID “We betrekken ons personeel ook bij strategische beslissingen,” gaat Keimpe verder. “Laatst zaten we op een vrijdagmiddag te brainstormen en onze pakketten uit te werken met een hapje en drankje erbij. Hoeveel tijd zijn we kwijt per pakket? Wat zou welk pakket moeten kosten? Zo voelt het echt als van ons allemaal. Op dezelfde manier gaan we ook met onze klanten om: als gelijken. Met onze ronde tafel, informele kleding en vriendelijk ingerichte kantoor zijn we toegankelijk voor iedereen. Door met klanten te praten over hun plannen, geven we niet zelden nieuwe inzichten. Niet dat wij alwetenden zijn natuurlijk. We hebben juist geen verstand van hun business, maar wél van ondernemen! Bovendien is coachen iets anders dan adviseren. Het gaat om levelen, luisteren, spiegelen en vragen. Heerlijk als je van een klant terugkrijgt dat je iets in beweging hebt gezet en daarmee echt bijdraagt aan het bereiken van hun doelen. Op deze manier zetten we toch die extra stap, nu het cijfermatige deel helemaal geautomatiseerd gaat.” BIJBLIJVEN Ook al werken ze al jaren volledig online en zijn ze volgens Exact nu een van de weinige kantoren die al zoveel features van hun tool gebruiken, stilzitten gaan ze bij AT Finance niet doen. “In de wereld van automatisering verandert alles continu,” aldus Agnes. “De inhoud van onze pakketten zal dan ook vloeibaar zijn. Als we merken dat iets anders beter werkt – of als wetgeving erom vraagt of technische innovaties meer mogelijk maken – passen we onze werkwijze of diensten gewoon weer aan.” Naast het vormgeven van hun ABC-pakketten staan de komende jaren in het teken van hun medewerkers op stoom helpen en hun klanten nóg verder meenemen in de technologie. “Dit doen we onder andere door samen met Exact een webinar te organiseren en filmpjes te maken waarin te zien is hoe de tool precies werkt. Alles met hetzelfde doel: de administratie zo makkelijk mogelijk maken en er zoveel mogelijk uit halen. Zodat er tijd overblijft voor het echte werk: ondernemen!” v.l.n.r. Erik Gosen, Karin Barneveld, Agnes Tijsma, Olga van der Wekken, Desiréé Tolman, Sandra van der Zwaag, Keimpe Sikma en Jolanda Dierkes. 24 &GO magazine

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication