29

Toegevoegde waarde in de klantrelatie DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Elke mkb-ondernemer heeft periodiek financieringsvragen. Bijvoorbeeld omdat het bedrijf groeit en verhuizing naar een groter pand voorligt. Als adviseur wil je de klant zo goed mogelijk helpen, maar het huidige financieringslandschap is complex. De experts van MB Financieren, onderdeel van MB Adviesgroep, beschikken over de juiste kennis en contacten om tot de ideale financieringsmix te komen. “Maar wij kunnen alleen werken met een perfecte administratie, correcte jaarrekeningen en actuele cijfers,” vertelt Maarten-Jeroen den Boer. “Dat is het specialisme van de NOAB-adviseur. Zo kunnen we elkaar versterken, in het belang van de klant.” De tijd dat een ondernemer bij zijn bank aanklopte en zonder veel moeite een financiering regelde, is voorbij. “Vroeger kende de huisbankier de situatie van de ondernemer vaak al goed,” vertelt Jan Herman Lap. “Als ondernemer kon je meestal bij één financier je volledige financieringsbehoefte invullen. Tegenwoordig is het landschap complexer. Vaak moet je combinaties zoeken van verschillende financieringsvormen en financiers om tot de meest passende oplossing te komen.” VERTROUWEN EN CORRECTE CIJFERS En dat stapelen van financieringen is best ingewikkeld, vertelt Marco de Wit. “Er zijn veel verschillende vormen en aanbieders. Om die goed bij elkaar te passen, heb je inzicht nodig in de kenmerken, de markt én de juiste contacten om tot de beste mix te kunnen komen.” “Dat is ons specialisme,” vult Den Boer aan. “Maar ook een sterrenchef heeft goede ingrediënten nodig om een prijswinnend gerecht op tafel te kunnen zetten. Zo zijn wij afhankelijk van correcte cijfers en kennis van de onderneming om tot de beste financieringsoplossing te komen. En die heeft de NOAB-adviseur.” Zeker nu de kennis van de klant bij de banken vervaagt, ziet Hans Eelman een duidelijke kans voor samenwerkende adviseurs vanuit hun eigen specialisme om de vertrouwensrol nog scherper in te vullen. “De NOAB-adviseur heeft een duurzame relatie met zijn klant, kent de historie van de onderneming en kan de investeringsvraag goed in beeld brengen.” Dat vertrouwen is heel belangrijk, vindt ook De Wit. “Wij moeten veel van de onderneming weten om ons werk goed te kunnen doen. Daarom werken wij graag samen met een adviseur waar de klant Fotografie: Paul Tolenaar vertrouwen in heeft.” DUURZAME KLANTRELATIE De experts van MB Adviesgroep bedienen dezelfde klanten als NOAB-kantoren, maar dan met een specialistische oplossing. “Wij ondersteunen mkb-ondernemers bij financieringsvraagstukken. Vaak komen wij in beeld als een ondernemer tegen een liquiditeitsuitdaging aanloopt of een investeringswens heeft om een volgende stap te kunnen zetten,” vertelt Eelman. “In dat geval springen wij op de trein om samen met de NOAB-adviseur tot een passende oplossing te komen,” vult Den Boer aan. “Daarna springen wij ook weer van de trein af, zodat de NOAB-adviseur de duurzame relatie met zijn klant behoudt. Wij bieden enkel toegevoegde waarde in de klantrelatie. In het belang van de klant, want daar gaat het uiteindelijk om.” www.mbadviesgroep.nl NOAB.NL 29 ADVERTORIAL

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication