3

Voucher In 2018 – toen we ons beleidsplan ‘Stilstaan is geen optie!’ schreven – leefden we in het pre-coronatijdperk waarin de bomen tot in de hemel leken te groeien. In dat jaar zouden zaken zoals kunstmatige intelligentie, robotic accounting, API’s en blockchain aan elkaar geknoopt gaan worden, met als gevolg: een enkele reis naar de Filistijnen van het traditionele businessmodel van accountants- en administratiekantoren. En dat zou wel eens sneller kunnen gaan dan de sceptici geloofden. Onze reactie was die van adaptatie aan de ontwikkelingen en het inzetten op transformatie van het vak. Een gestroomlijnde productiestraat was nodig, want die biedt efficiency en tijd voor meer datagedreven adviezen (lees vooral ook het coverartikel op pagina 5). Persoonlijk zag ik de grootste bedreiging vanuit blockchain komen. Immers, als door digitalisering op transactieniveau al vertrouwen bestaat in data, heb je geen accountant of boekhouder meer nodig. De essentie van hun beroep is het voor derden toevoegen van vertrouwen aan data. Nu we midden in het coronatijdperk zitten lijken de kaarten opnieuw te zijn geschud. De meesten onder ons staan inmiddels in de overlevingsmodus. Die gestroomlijnde productiestraat wordt actueler dan ooit. Efficiency betekent ook afscheid kunnen nemen van overbodig geworden personeel en biedt eventueel ruimte voor mensen met andere noodzakelijke kennis. Ook de grote softwarepartijen – die door overnames steeds groter worden – zetten sterk in op een veranderende dienstverlening. Corona heeft dit proces doen versnellen. Hoe zit dat met blockchain? Hier valt op korte termijn geen geld mee te verdienen en het lijkt daardoor steeds meer een luxeproduct te worden. Alleen als de overheid dit daadwerkelijk gaat omarmen heeft het een kans van slagen. Een kwestie van prioriteiten en die liggen op dit moment zeker niet bij blockchain. Dus dat kunnen we in onze zak steken. We gaan voorlopig niet naar de Filistijnen. Zelfs een voucher zit er niet in. Ed de Vlam, directeur NOAB NOAB.NL 3 VOORWOORD

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication