gevolg dat we meer digitaal werken en iedereen nu overal kan inloggen. In Utrecht sloegen we informatie bijvoorbeeld op in mapjes in Windows Verkenner. Nu gebruiken we een professioneel pakket van Unit4 en slaan we direct op in één klantdossier, wat minder foutgevoelig is. Ja, uit ervaring kan ik zeggen dat het met méér mensen makkelijker is de digitaliseringsslag vorm te geven en uit te werken. Je hebt simpelweg meer handen en voeten!” STAPPENPLAN Toch zijn er ook uitdagingen te noemen bij het samenvoegen van twee bedrijven, geeft Edwin toe. “Zo had het ene kantoor een andere cultuur dan het andere. Deze proberen we nu over de jaren heen gelijk te trekken. We lopen hier bewust niet te hard in, wat de acceptatie bij het personeel ten goede komt. Mijn advies aan anderen zou dan ook zijn: laat ieder z’n eigen bedrijfscultuur behouden en stem processen langzaam op elkaar af. Ga eerst eens gewoon samenwerken! Naast elkaar zitten, praten en over en weer dingen uitbesteden. Zo ontdek je elkaars kwaliteiten. Zie je bereidheid van beide kanten en voelt ’t goed? Neem dan de volgende stap en ga in één juridische vorm verder. Wij hebben bijna een jaar aan elkaar gesnuffeld voordat er 100% overtuiging was en we uiteindelijk fuseerden. Hoe meer je beseft dat het tijd kost, hoe groter de kans van slagen. ” MIJN TIP? NEEM RUIM DE TIJD OM AAN ELKAAR TE WENNEN” 39 SAMENWERKEN
40 Online Touch Home