8

Mens versus machine Met NOAB Next zorgen kantoren ervoor dat de productiestraat ‘op rolletjes’ gaat lopen. En dat de software zoveel mogelijk automatisch doet. Maar wat kan de machine beter dan de mens? En waar is de menselijke touch juist onmisbaar? En wat zijn de voordelen van die nieuwe werkverdeling? Dat vragen we aan Guillaume Janssen van Tirion Finance. Tirion is 1,5 medewerkers groot, heeft zo’n 120 klanten en volgt het NOAB Next-traject én MKB Ondernemerscoach. KWALITEIT OMHOOG Wat de machine beter kan? “Controle,” zegt Janssen. “Mijn software zorgt voor controle en betrouwbaarheid van de cijfers en kan dat beter, sneller en slimmer dan een mens. Een algoritme kijkt naar patronen en afwijkingen. Komen periodieke kosten wel telkens terug? Zijn bepaalde kosten wel logisch voor de branche, of het soort bedrijf? Dat wordt binnen de software gebenchmarkt. Dat is zoveel data om te analyseren, dat kun je als mens niet. En de aandachtspunten krijg ik leesbaar in een dashboard te zien, ideaal.” COMMUNICATIE GESTROOMLIJND Ook prettig: klantcommunicatie via één kanaal. “Het is gestroomlijnd. De klant krijgt vraagposten via één kanaal en kan daar ook zijn documenten in kwijt. En de software neemt mij de bewaking uit handen.” Daardoor zijn vraagposten bij Tirion veel sneller opgelost en zijn de administraties sneller ‘bij’. 8 &GO magazine SAMENSTELLEN Ook bij de jaarrekeningen heeft software veel tijd bespaard. Janssen kan veel sneller van start: de vraagposten waren al opgelost gedurende het jaar. “We hebben een veel grotere garantie dat we bij het starten van het jaarwerk ready-to-go zijn. En je kunt echt focussen op wat er mis is, waardoor samenstellen véél sneller gaat.” “ SOMMIGE BOEKINGEN ZIE IK NIET EENS MEER” AUTOMATISCH BOEKEN Een spannende stap voor veel kantoren is de boekingen uit handen geven. Janssen vertrouwt erop. “Mijn software doet boekingsvoorstellen die het programma zelf kan automatiseren. Bijvoorbeeld vijf keer goed geboekt? Dan gaat de zesde automatisch. Dat scheelt ook tijd. Sommige boekingen zie ik niet eens meer.” DEBITEURENBEHEER Bankkoppelingen faciliteren nu ook geautomatiseerd debiteurenbeheer en daar maakt Janssen dankbaar gebruik van. “99% van de verkoopfacturen wordt

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication