14

FEELING MET HORECA “Het belangrijkst is dat we onze dienstverlening steeds laten aansluiten bij de behoefte van onze klant,” vervolgt Simon. “Los van beter passende boekhoudpakketten aanschaffen – waar de gemiddelde klant weinig van merkt omdat hij alles aan ons uitbesteedt – zorgen we ervoor dat we de klant echt snappen. Neem bijvoorbeeld de achtergrond van onze medewerkers. De helft heeft een boekhoudverleden, de andere helft komt van de hotelschool. Naast het feit dat mensen uit deze tweede categorie vaak communicatief vaardig, kritisch en hands-on ingesteld zijn, weten ze ook uit ervaring waarom het fijn is als je de kasregistratie kunt koppelen met het boekhoudpakket. Persoonlijk relatiebeheer en inlevingsvermogen zijn onmisbare kwaliteiten.” CLOUD AWARD 2020/2021 ROI’s focus op kwaliteit en de klant is ook in de aanloop richting Cloud Award duidelijk geworden. Eenmaal genomineerd met zeventig anderen gingen ze al snel naar de laatste tien. “We namen onze pitch op, presenteerden deze aan de vakjury en we wonnen!,” vertelt Marco. “De reden daarvoor is het eerlijke verhaal over onze innovatieve manier van werken in de afgelopen decennia. Dat we al eerder vooropgelopen hebben en nu vanuit achterstand weer opnieuw voorop zijn gekomen, vonden ze enorm knap. Overstappen naar Exact Online kan iedereen. Op zoek gaan naar het bedrijf dat je wil zijn, een oplossing zoeken die je proces ondersteunt en deze oplossing regelmatig tegen het licht houden, is andere koek.” MEER MET MINDER De grootste winst van digitalisering is volgens de heren dat je meer werk verzet met hetzelfde aantal mensen. “Ja, de omzet per klant daalt door standaardisering van de uitvoering, maar je kunt tegelijkertijd meer klanten bedienen,” aldus Simon. “Bovendien kun je door te focussen op meerwerk – zonder vaste tarieven en geautomatiseerde processen – juist dáár het verschil maken. Momenteel hebben we één business consultant in dienst, plus een stagiair die hem ondersteunt. De volgende stap is twee vaste consultants, maar daarvoor zijn we ook afhankelijk van de coronamaatregelen en het perspectief voor de horecasector.” STAP VOOR STAP FUTUREPROOF Naast het feit dat de splitsing tussen uitvoering en advies een gouden zet was, hebben Simon en Marco nog een tip voor andere ondernemers: pak het stapsgewijs aan. Automatisering van de productie heb je niet van vandaag op morgen gerealiseerd. “En wat ik er nog aan toe wil voegen,” sluit Marco af, “is dat het echt begint bij je visie, doelen en strategie. Neem hier de tijd voor en vraag eventueel hulp van een externe partij of volg een trainingsof leertraject bij NOAB. Ga dus niet als een dolle nieuwe software aanschaffen, maar bepaal eerst richting en zoek daar je IT-oplossingen bij. First things first.” Behalve op hun gewonnen Cloud Award zijn Marco Steenstra (links) en Simon Voorbergen (rechts) trots op de extra service die ze klanten bieden in coronatijd. “Informeren over een nieuw pakket steunmaatregelen? Helpen met aanvragen? Dat doe je in deze tijd gewoon voor elkaar.” 14 &GO magazine

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication