19

Maak adviseren niet ingewikkelder dan het is En daar gaat het vaak mis. “De administratieve focus ligt te veel op externe verslaggeving,” geeft Cluitmans aan. “Dat is er in de afgelopen decennia ingeslopen. Maar, iedereen weet ook dat de jaarrekening nauwelijks geschikt is voor interne sturing. En dat zijn juist wel de cijfers die interessant zijn voor de klant.” INZICHT “Wie een onderneming wil adviseren moet met name kijken naar relevante interne verslaggeving,” gaat Cluitmans verder. “Ingewikkeld is dat niet. Cijfers in de praktijk implementeren betekent dat je anders kijkt naar de inrichting van de boekhoudsystematiek. Daarmee krijg je echt een ander inzicht in de situatie van je klant. Dit vergt meer tijd en dus kosten, die je bij de ene klant terugverdient en bij de andere wellicht niet.” Volgens Cluitmans ligt één van de oorzaken van de focus op externe verslaggeving in de opleidingen. “Managementtools worden daar maar summier behandeld en dat vind ik een gemiste kans. Natuurlijk moderniseert de opleiding wel, maar er is te weinig ruimte voor vernieuwing, waardoor we te veel blijven hangen in het theoretische concept. En ja, dan steek ik ook de hand in eigen boezem, want ik heb zelf een aantal jaren deel uitgemaakt van één van de opleidingen.” BEHOEFTE Terug naar de klant en het advies. Cluitmans adviseert altijd goed te kijken naar de behoefte van de klant. “Wil hij managementinformatie, is hij geïnteresseerd in cijfers en hoe hij die kan beïnvloeden? Elke boekhouder of accountant moet zijn of haar klanten dus goed kennen, om te kunnen bepalen welke informatie voor welke klant interessant is. Wie zich daar echt in verdiept zal erachter komen dat adviseren niet zo moeilijk is. Ken je klant en zorg dat je op de hoogte bent van datgene waar hij of zij behoefte aan heeft.” Cluitmans geeft aan dat bijvoorbeeld bij productiebedrijven de huidige systematiek die door de boekhouder en/of accountant vaak nog wordt gebruikt, ontoereikend is. “In deze bedrijven is afval en uitval van wezenlijk belang voor het uiteindelijke resultaat. Door gebruik te maken van een analytische boekhouding, krijgt de onderneming veel meer zicht op de kosten. Door hierop te sturen kan het resultaat verbeterd worden.” ANALYSE “Wat ik maar wil aangeven is dat je per klant een goede analyse moet maken en dat vervolgens vertaalt naar de juiste manier van administreren. Neem de tijd om de administratie voor elke klant goed in te richten. Het werk is daardoor lastiger te standaardiseren, maar daar ontkom je niet aan. Het gaat er uiteindelijk om dat je de informatie hebt, op basis waarvan je de klant goed kunt adviseren.” Volgens Cluitmans wordt adviseren dan een meerwaarde voor elke klant. “Achteraf verklaren waarom iets op een bepaalde manier is gegaan, heeft geen zin. De klant kan zelf wel lezen wat hij onder aan de streep overhoudt. Het gaat juist om de juiste analyse waarmee hij kan sturen. Dat kan iedereen leren, mits hij de administratie voor advies op orde heeft.” NOAB.NL 19 SKILLS

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication