25

“ ONZE KLANTEN ZIJN KLANT IN GOEDE TIJDEN, MAAR OOK IN SLECHTE TIJDEN. UITEINDELIJK WILLEN WIJ HIER SAMEN DOORHEEN” FEELING MET KLANTEN Ook Joost Govers van Jomago Administratiekantoor vroeg zijn medewerkers in april vorig jaar om te inventariseren welke klanten het moeilijk zouden kunnen krijgen. “Die hebben we gebeld, om feeling te houden met de klanten én om aan te geven dat wij er voor ze zijn. Maar daar kwam weinig uit. Van onze 175 klanten hebben we er slechts een handjevol geholpen met de aanvraag voor een steunmaatregel.” Kantoor Jomago besloot daarnaast uit eigen beweging om klanten met een abonnement korting te geven. “Als iedereen een steentje bijdraagt, dan komen we er beter uit.” Ook het thuiswerken bleek makkelijk te organiseren. “Onze ICT’er was vóór de crisis al gestart om alles bereikbaar te maken via Office 365. Dat kwam nu goed uit.” Vlak vóór de tweede lockdown trof Joost extra maatregelen. “Ik heb laptops en goede bureaustoelen ter beschikking gesteld. Ook op afstand voel ik als werkgever de plicht om voor een veilige werkomgeving te zorgen.” Joost Govers merkt dat het merendeel van zijn klanten zich goed redt. “In de eerste lockdown waren er wel klanten die geraakt werden. Vanwege de onzekere situatie werden opdrachten aan bijvoorbeeld coaches, tolken en andere zzp’ers aanvankelijk uitgesteld. Maar toen werd het videobellen ontdekt en zijn veel klussen online opgestart. Sommige klanten hebben een slecht kwartaal gedraaid, maar blijkbaar acceptabel genoeg om te overleven.” COULANCE Ook David Koeman merkt dat veel klanten de eerste lockdown nog wel doorkwamen. “Maar de tweede is heftiger. Bij klanten die langdurig dicht zijn en geen steun kunnen aanvragen, staat het water echt tot aan de lippen. Zij hebben momenteel geen of nauwelijks inkomsten uit hun onderneming. Dat is heel heftig. Dat gaan wij uiteindelijk ook voelen, dat kan niet anders.” Agnes Tijsma sluit niet uit dat er klanten zijn die uiteindelijk hun factuur niet meer kunnen betalen. “Dat zijn lastige situaties. In theorie kun je zeggen: wij doen geen werk meer voor jou, maar we willen onze klanten toch helpen.” David Koeman herkent dit dilemma: “We denken zo goed mogelijk met onze klanten mee. Zeker in deze tijd. Als een klant in de problemen komt door de crisis, dan bieden wij ook weleens coulance. Bijvoorbeeld door voor een aangepast tarief te werken. Wij zijn tenslotte zelf ook ondernemer. Onze klanten zijn klant in goede tijden, maar ook in slechte tijden. Uiteindelijk willen wij hier samen doorheen.” NOAB.NL 25 IN GESPREK

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication