9

deel aan Next-gebruikersbijeenkomsten en werken graag mee aan het Next-traject. WAT KOST HET? Tijd, moeite en geld. Next is een traject waarmee een kantoor elke week bezig moet zijn. Er moet structureel tijd voor worden vrijgemaakt en er moeten kartrekkers zijn, zeker op vennootniveau. En niet alleen medewerkers moeten worden meegenomen in Next, óók de klanten moeten in beweging komen, om daar uiteindelijk allemaal profijt van te hebben. Wel dit: het kantoor blijft de baas over de mate waarin wordt geautomatiseerd en hoe snel. “ DE NEUS VOORUIT” WAT LEVERT NEXT OP? Deelnemers noemen vooral: • Efficiëntie en besparing in manuren • Fundamenteel denken over je strategie • Betere softwareselectie • Soepelere productiestraat • Standaardisatie …en dat helpt kantoren vooruit! Zonder uitzondering zien we dat deelnemers vooruitgang boeken in de automatisering van hun kantoor en vaak ook in hun businessmodel. Daarnaast vinden deelnemers het zeer prettig dat ze regelmatig contact hebben met een consultant, waarmee samen de beste route wordt bepaald voor het kantoor. Ook is men blij met de community, met andere kantoren om vragen aan te stellen, samen mee te werken of ‘bij in de keuken te kijken’. De Nextdeelnemers hebben allemaal één ding gemeen: de neus vooruit. NOAB-lid en geïnteresseerd? Ga naar de NOAB-website en klik op de Next-button. DOOR: EVELINE AAN DE WIEL GRIP OP CONTRACTEN: 5 TIPS VOOR ONDERNEMERS Bij de start van de onderneming heb je contracten afgesloten. Bijvoorbeeld voor energie, internet, vakliteratuur en verzekeringen. Sindsdien worden de bedragen iedere maand of ieder jaar automatisch afgeschreven. Maar passen de afspraken die je destijds hebt gemaakt nog wel bij je huidige bedrijfsvoering? Kun je kosten besparen? Is er ruimte voor onderhandeling? Wij geven vijf tips om als zzp’er of mkb’er grip te houden op je contracten. 1. Bewaar contracten op een centrale plek Zorg dat je zicht houdt op al je contracten door ze te bewaren op een centrale plek, bij voorkeur digitaal. 2. Benoem een contractverantwoordelijke Wie zorgt ervoor dat een contract tijdig wordt opgezegd? En wie onderhandelt over betere voorwaarden bij een verlenging? 3. Stel notificaties in voor de eindtermijn Heb je als consument een jaarabonnement afgesproken op de sportschool? Dan heb je na dat jaar recht op een opzegtermijn van maximaal één maand. 4. Monitor afspraken en prestaties Haal alles uit je contracten door de afspraken en prestaties regelmatig te evalueren. 5. Benut ruimte voor onderhandeling De meeste contracten kunnen automatisch worden verlengd. Lees de gehele blog op www.noabkeurmerk.nl NOAB.NL 9 BLOG

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication