11

werkten we aan onszelf en ons bedrijf. Voor het eerst keken wij door de bril van de klant naar ons kantoor. Waar zit de waarde van onze dienstverlening en waar is de klant bereid voor te betalen? Dat is de essentiële vraag voor je businessmodel. Alhoewel de uitkomsten soms nog best divers waren, waren onze klanten het over één ding eens: de waarde zat niet in een jaarrekening of in het verwerken van de administratie… DOOR: EVELINE AAN DE WIEL “ BETREK JE PERSONEEL TIJDIG IN HET VERANDERTRAJECT DAT JE ALS KANTOOR MEEMAAKT” ANDERE KANSEN, ANDERE SKILLS Kunnen we er dan maar beter mee stoppen? Nee, juist niet! Alleen de kansen zullen op andere gebieden komen te liggen. Ondernemers zullen meer dan ooit behoefte hebben aan een sparringpartner die hen kan begeleiden in alle zaken waar ze als ondernemer tegenaan lopen. Iemand die alle financiële data voor hen kan vertalen in begrijpelijke ondernemerstaal en hem kan helpen om zijn doelen te realiseren. Dit heeft tot gevolg dat er ook andere kennis en vaardigheden van ons personeel wordt gevraagd. Het is dus ook zeer belangrijk om je personeel tijdig te betrekken in het verandertraject dat je als kantoor meemaakt. Tijdens het traject van de MKB Ondernemerscoach wordt hier ook uitgebreid bij stilgestaan en ook in NOAB Next wordt hierop gefocust. Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat als je als kantoor niet meegaat in deze veranderingen en je gewoon blijft werken zoals je dat altijd hebt gedaan, je binnen afzienbare tijd tot de conclusie zal komen dat je overbodig bent geworden. De markt van de reisbureaus stortte in een tijdsbestek van een jaar helemaal in toen de consument voldoende vertrouwen had gekregen in het online boeken van een reis… WERK-PRIVÉBALANS ALS KLEINE ONDERNEMER Als ondernemer bepaal je zelf wanneer en hoeveel je werkt. Wil je op een zonnige dag met je partner naar het strand? Dan hoef je aan niemand vrij te vragen. Toch ervaren zelfstandig ondernemers meer spanning in de balans tussen werk en privé dan werknemers, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Hoe komt dat? En hoe zorg je als kleine ondernemer voor een goede verhouding tussen werk en privé? Last-minute opdrachten, onrealistische verwachtingen van klanten en de neiging om klanten altijd tevreden te willen stellen: vooral ondernemers met een klantgericht bedrijf hebben moeite met het combineren van werk en hun privéleven. Dat blijkt uit onderzoek van bestuurskundige Anne Annink, waarmee zij in 2017 promoveerde aan de Erasmus Universiteit. Ondernemers ervaren over het algemeen een hogere werkdruk, meer financiële zorgen en minder steun van collega’s dan werknemers. Met een verstoorde werk-privébalans ligt stress of zelfs een burn-out op de loer. Wat kun je zelf doen om de balans tussen werk en privé te bewaken? Denk allereerst goed na over de vraag of je wel écht zelfstandig ondernemer wil zijn, adviseert Annink. Verder lezen? Lees de gehele blog op www.noabkeurmerk.nl NOAB.NL 11 BLOG

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication