15

“ ER LIGGEN KANSEN VOOR NOAB-KANTOREN MET SALARISDIENSTEN” THEMA’S De gevolgen van de maatregelen die de overheid nam na de corona-uitbraak, werden in het onderzoek meegenomen. Logisch, salarisprofessionals hebben daar direct mee te maken. Van der Sluis: “Het verbaast niet dat de NOW volgens 40% van de respondenten dit jaar één van de twee dominante beleidsthema’s is. De WAB, die op 1 januari van dit jaar is ingevoerd, werd door 62 procent als belangrijkste thema genoemd. ”Gevraagd naar de informatievoorziening rondom de NOW gaven respondenten aan tevreden te zijn. “Een derde kwalificeert die informatie als goed en nog eens 60 procent als voldoende. De regelingen waren helder en goed uitvoerbaar en konden daardoor snel worden uitgevoerd, wat voor talloze organisaties cruciaal was. Een mooi compliment voor de overheid.” WERKDRUK Uit het onderzoek blijkt verder dat vaak meerdere afdelingen gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de Covid-19-maatregelen. “Dat zien we direct terug in een toename van het overleg tussen de salarisprofessional en HR, maar ook met het algemeen management. De conclusie dat de adviesrol van de salarisprofessional toeneemt, is daarmee gerechtvaardigd. Daarnaast geeft 40 procent van de respondenten aan dat door Covid-19-maatregelen een toename van de werkdruk is ontstaan. Overigens was een toename van het arbeidsverzuim minder aan de orde en wordt dat ook voor de rest van dit jaar niet voorzien. ”Corona heeft gevolgen voor veel salarisorganisaties. Zo zien respondenten nu al effecten op de werkgelegenheid binnen de organisatie. Er is een afname van de inzet vanuit de flexibele schil en bijna 30% verwacht dat tijdelijke contracten niet worden omgezet naar vaste contracten. 13% houdt rekening met reorganisaties en/of ontslagronden. Dit percentage zal komend jaar stijgen, is de verwachting, zeker wanneer de overheidsmaatregelen worden afgebouwd. “ NIETS GAAT VANZELF, DE ONTWIKKELINGEN GAAN SNEL” KANSEN Volgens Van der Sluis liggen er voor NOAB-kantoren die een eigen salarisdienst voor klanten inzetten kansen en hij doelt daarbij vooral op de adviesfunctie. “Zij kunnen met hun salarisadministratie en advies het onderscheid maken, omdat ze klanten via de salarisadministratie kunnen adviseren en ontzorgen. Dat kan extra werk opleveren. Cruciaal is daarbij wel dat er wordt geïnvesteerd in opleiding en trainingen van de salarisadministrateurs en -adviseurs. De jaarlijkse wijzigingen in wet- en regelgeving en investeren in trainingen rondom adviseren en communiceren zijn hierbij belangrijke aandachtspunten. NOAB-kantoren die voor klanten extern de salarisverwerking onderbrengen, doen er dan ook goed aan om dit te checken bij de daarvoor ingeschakelde organisatie. Niets gaat vanzelf, de ontwikkelingen gaan snel. Dat vergt van een organisatie dat je investeert in de salarisadministratie.” Cursus ‘Salaris actualiteiten’ volgen? Kijk op www.noab.nl/educatie NOAB.NL 15 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication