7

“HET KABINET HEEFT MET HET NOODPAKKET DE LIQUIDITEITSPROBLEMEN VOORUITGESCHOVEN. ZO SIMPEL IS HET” HET GESPREK AANGAAN “Kantoren maken zich vooral zorgen over de levensvatbaarheid van klanten op wat langere termijn,” is het signaal dat Maassen in gesprekken oppikt. “Het kabinet heeft met het noodpakket de liquiditeitsproblemen vooruitgeschoven. Na kwartaal drie moet gewoon worden betaald. Zo simpel is het.” Hij meent dat adviseurs juist nú de moeilijkere thema’s ter sprake moeten brengen, zoals stoppen met de onderneming of snijden in kosten. “Een klant die er na twee jaar nog geen hout van bakt of z’n zaken niet op orde heeft, kun je nu aanzetten om wat anders te gaan doen. De tijd is er rijp voor. Het gesprek aangaan met klanten is iets wat je in slechte én goede tijden moet doen.” Hij vraagt zich hardop af of wel iedere kantoorhouder dat aandurft. “Ik weet het niet. Het betekent dat je je klantenportefeuille gaat opschonen. Dat vinden veel kantooreigenaren moeilijk om te doen.” HERIJKING BUSINESSMODEL De houding bij veel kantoren was lange tijd een van ‘het gaat toch goed zo’, stelt Burg. “Die mindset is door de huidige situatie totaal omgekeerd. Bij kantoren én ondernemers is een veel grotere acceptatie van online werken.” De kosten voor administratieve ondersteuning en advisering zullen per saldo lager komen te liggen door de digitalisering. Het vraagt om een herijking van het verdienmodel, meent Burg. “Kantoren worstelen om vanuit de traditionele modellen nieuwe businessmodellen te ontwikkelen.” “De basale ‘commoditydiensten’ die ondernemers nodig hebben, worden in toenemende mate in een abonnementspakket verkocht. Dat levert een vaste omzet op. Bijkomend voordeel is dat de abonnementen automatisch worden geïncasseerd, waardoor je een constante liquiditeitsstroom hebt. Diensten met toegevoegde waarde – denk aan herstructurering, de oudedagsvoorziening of financiële planning – kun je prima op offertebasis verkopen.” “ DIE MINDSET IS DOOR DE HUIDIGE SITUATIE TOTAAL OMGEKEERD” NOAB.NL 7 COVERARTIKEL

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication