10

‘Volgens Aristoteles gaat het bij wijsheid ook om kennis van de feitelijke samenhang der dingen en hun effecten op een goed leven’ Welke rol speelt self-efficacy eigenlijk bij het functioneren van werknemers binnen een organisatie? “Leiders die aangeven dat ze goed kunnen samenwerken in teams en weten hoe effectief ze zijn in het coördineren van een team, hebben een hogere attractie tot het team. Wat weer samen ging met een grotere effectiviteit van het team. Dat kwam uit een onderzoekje dat ik zo’n 20 jaar geleden deed samen met Stephanie Bouhuys bij leden van management teams bij een bank. De self-efficacy voor het werken in teams was in dit geval indicatief voor het functioneren van de teams. Hoe komt dat? Die managers wisten waar ze het over hadden. Ze zaten elke dag in het team en ze konden ook zien wat wel en niet lukte. En dat is dus een van de kernpunten van self-efficacy: het heeft pas een voorspellende waarde als het gedragen wordt door voldoende bijbehorende kennis en kunde, inzicht in de situatie, én gebruik van feedback.” “Interessant is wat Tammy Rapp en collega’s (2014) vonden. In het algemeen zagen ze een kromlijnig verband tussen team efficacy en teamfunctioneren: zowel hele lage als hele hoge self-efficacy gingen samen met een minder goed resultaat. Hier komt de wijsheid weer naar voren: niet te veel bescheidenheid en liever geen ‘hubris’, overmoed. Maar er was een uitzondering: bij voldoende checken van de vooruitgang van het team, ‘team goal monitoring’, was er wél een goed resultaat bij hoge team efficacy.” Zou het niet mooi zijn als leidinggevenden zelf meer coachingsvaardigheden zouden hebben? “Yes! Absoluut waar. En daar is ook bewijs voor. In een workshop werd de coachingstijl getoetst van leidinggevenden van artsenbezoekers. Met behulp van rollenspellen werd gekeken hoe goed ze waren in vaardigheden zoals feedback geven en ‘modelling’. Met modelling, kun je bijvoorbeeld laten zien hoe je je in een interactie kunt opstellen. Een beproefde methode bij sociale vaardigheidstrainingen. Naarmate de leiders beter waren in deze vaardigheden, bleken uiteindelijk ook hun medewerkers betere verkoopcijfers te behalen (Dahling en collega’s, 2015).” Hoe kunnen coaches wijzer coachen? “Een klein voorbeeld? Met Jacobien Ten Hoeve-Rozema gaf ik een workshop met de titel: ‘hoe pas ik wat uit onderzoek komt toe in mijn praktijk?’ We gingen in op uitkomsten van onderzoek en het stellen van doelen in de praktijk. Al explorerend vergeleken we verschillende benaderingen van een praktijkgeval met behulp van rollenspel. De ervaring was dat het snel stellen van ‘SMART’ doelen (Specific, Measurable, Achievable, Realistic, Timely) verleidelijk was, maar niet wijs. Zeker als het niet alleen om prestaties gaat maar juist om plezier in het werk en kwaliteit van het bestaan van de coachee. Wat is het doel achter het eerste doel, wat is weer de wens achter dat doel? Uit onderzoek komt naar voren dat het door coachees gewaardeerd wordt als de coach helpt om doelen geleidelijk aan duidelijk te krijgen. Op grond van concrete situaties en de gevoelens die ze oproepen.” “En zoals gezegd, het is een punt van discussie of activiteiten zoals modelling ook tot de taak van een professionele coach behoren. In ieder geval is het goed om je te realiseren dat het zowel voor wijsheid als voor effectief functioneren cruciaal is, dat zowel bescheidenheid en overmoed als zelfvertrouwen en kennis en kunde met elkaar in evenwicht zijn.”

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication