3

voorwoord Beste lezer, Mijn hart breekt als ik de berichten lees over de oorlog in het oosten van Europa. Mensen aan weerszijden van de grens worden meegetrokken in de kruistocht van enkele leiders. Tussen het moment dat ik dit schrijf en jij dit leest, zal er veel gebeurd zijn. Het weerhoudt me bijna om iets te zeggen. Ken je dat? Toch voelt het uiten van steun en betrokkenheid naar jou en iedereen die ongewild partij is en lijdt onder deze daden van verwoesting als het minste om te doen. Terwijl ik schrijf, mijmer ik over de steun die we elkaar geven en soms nalaten te geven binnen NOBCO. Elkaar steunen en support geven, is belangrijk. Het brengt me terug bij mijn eerste lessen in coaching. Daarin werd benadrukt hoe belangrijk het is voor een coachee om een ‘support systeem’ te hebben of te creëren. Steun heb je nodig voor een blijvende verandering of het omgaan met een moeilijke situatie. In het boek ‘Tot hier en nu verder’ wordt dat boeiend verwoord. Het kunnen aangaan van wederkerige, gelijkwaardige relaties is een sleutel tot geven en ontvangen van support. Als coach is het een ‘instrument’ in je gereedschapskist, om mensen te begeleiden in het leren aangaan van relaties en sociale interacties. Want juist in die interactie ontstaat de vaardigheid om te kunnen omgaan met uitdagende vragen en omstandigheden. Afgelopen jaar ben ik ‘steun’ ook vaak tegengekomen in de ‘boardroom’. Waar het eerder gebruikelijk was om uit te dagen, is momenteel menig leidinggevende genoegd uitgedaagd door wat er gebeurt. Steun geven als toezichthouder en als coach blijkt belangrijker dan uitdagen. Herken je dat? Dat collega’s en medewerkers vaker hulp inroepen om het werk vol te houden? Ik ben blij dat niet alleen eeuwenoude wijsheidsliteratuur ons leert om naar elkaar om te zien, maar dat wetenschappelijke onderzoek het onderbouwt. Soms kan dat in de vorm van coaching, soms door gewoon te helpen, te luisteren of iets bemoedigends te zeggen. 3 Met hartelijke groet, Marieke Jellema ‘Steun heb je nodig voor een blijvende verandering of het omgaan met een moeilijke situatie’

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication