Deze leiders scoren allemaal, zonder uitzondering, extreem hoog in allerlei andere zaken waar je als organisatie of bedrijf juist veel meer behoefte aan hebt of lijkt te hebben. In de top van het lijstje bijvoorbeeld: ‘capacity to contribute to team performance’, ‘ability to make effective decisions’, ‘delivers results’ en ‘effectively leads organizational change’. Ze scoren daarentegen slecht op ‘financial understanding’. Iets wat natuurlijk in bedrijven of organisaties met meerdere directieleden best op te vangen is en hard nodig. Maar Brown en Ringwood tonen dus wél aan dat de leiders die je als ‘compassionate’ zou willen zien, ook sterk zijn om bedrijven te leiden. Authenticiteit en empathie worden al langer geroemd als kwaliteiten die leiders moeten bezitten. Het Rode Kruis werkt voor haar leiderschapsprogramma samen met de Management Research Group (MRG) en is een organisatie waar je empathie verwacht. MRG biedt wereldwijd de LEA 360 test aan en haalt daar steekproeven uit. Leiders beoordelen zichzelf op 27 leiderschapscompetenties en de mensen die met hen samenwerken doen dat ook. Voor de presentatie in Dublin putten Maria D. Brown en David Ringwood van MRG uit een forse steekproef van ruim 39.000 beoordelingen over leiders, uit 2010 en 2019. Zonder helemaal in de statistieken te verzanden globaal hun resultaten. Je haalt uit de steekproef de 35 procent van de leiders die het hoogst scoren op empathie. Vervolgens ga je verder selecteren binnen die groep. Je legt ze naast andere meetlatten, op eigenschappen die mensen associëren met ‘compassionate leadership’. Die empatische leiders worden extra gescoord op hun ‘ability to develop people’, ‘ability to work with divers people’ en ‘demonstrates ethical leadership’. Brown en Ringwood denken daarmee qua gedrag de leiders te hebben geïdentificeerd die ook voldoen aan de meest gebruikte definities van ‘compassionate leadership’. Hougaard en Carter (2018) hebben het bijvoorbeeld over in de schoenen van een ander staan, anderen helpen ontwikkelen, de uitdagingen van een ander tot de jouwe maken en willen bijdragen aan ‘the happiness and well-being of others’. Ja, lekker, dat zijn dus die super-empathische, liefdevolle leiders die overal begrip voor hebben, mensen steunen in hun ontwikkeling, goed kunnen samenwerken en ook nog ethisch handelen. Ik had nog wat twijfels over of organisaties en bedrijven dan echt iets hebben aan mensen met die eigenschappen. Maar dan komt de clou van het onderzoek: Het voorbeeld van het Rode Kruis Feena May laat tijdens haar presentatie zien hoe dat in de praktijk uit de verf komt. May zit in het Internationale Comité van Het Rode Kruis en werkte bijvoorbeeld zelf in het gebied van de Taliban. Volgens haar verwacht je bij leiders in haar organisaties empathie. Maar ondertussen moet er natuurlijk wel geld binnenkomen en moet het geld dat er is zo efficiënt mogelijk en soms met hoge urgentie en daadkracht ergens worden ingezet in hulpverlening. Terwijl ook de vaste dienstverlening in oorlogsgebieden jaar in jaar uit doorloopt. Het Rode Kruis heeft een eigen Humanitarian Leadership and Management School (HLMS). Sterke, gepassioneerde leiders die managen, ‘empoweren’ en een hoog gedifferentieerde groep werknemers naar hoge prestaties leiden. Daar zoekt het Rode Kruis naar of daar is de scholing op gericht. MRG heeft binnen die groep leiders het onderzoek dat Brown en Ringwood aanhalen getoetst. In hoeverre strookt het beeld dat ‘compassionate leaders’ ook de sterke leiders zijn die de juiste beslissingen nemen met de praktijk? In het onderzoek binnen het Rode Kruis heeft het onderzoek zich gericht op mensen die wél of niet via de HLMS zijn opgeleid. Voorzichtige conclusie is dat de ‘nieuwe’ leiders binnen het Rode Kruis effectiever zijn en dat hun gedrag als groep meer correleert met ‘empathy and compassion’. De nieuwe leiders werken beter samen en komen minder over als dominant, gericht op zichzelf of bezig met controle. De leiders die bovendien hoog scoren op ‘compassion’, communiceren beter en zijn technisch preciezer in hun besluiten. Toch wel een stuk lekkerder werken. 25
26 Online Touch Home