27

Verschillende partijen houden zich momenteel overigens bezig met het onderzoeken van de relatie tussen de persoonlijkheid van de coach en uitkomsten van het coachtraject, waaronder de NOBCO zelf. Die heeft met de Coaching Monitor onder andere informatie verzameld over de persoonlijkheid van coaches met behulp van een korte vragenlijst die de ‘Big Five’ in kaart brengt. Deze persoonlijkheidseigenschappen kunnen dan vervolgens gerelateerd worden aan de uitkomsten van de coachtrajecten. De resultaten kunnen coaches veel inzicht geven en bovendien van grote waarde zijn voor coachopleidingen. Mochten we straks weten hoe de vork precies in de steel zit, dan is het belangrijk om stil te staan bij hoe we deze eigenschappen goed in kaart kunnen brengen. Alleen op die manier kunnen coaches goed inzicht krijgen in de eigenschappen waar zij al over beschikken en die ze nog verder kunnen ontwikkelen. Voor sommige van die eigenschappen, zoals persoonlijkheid, bestaan gelukkig al goede vragenlijsten. Wel is juist persoonlijkheid een eigenschap die zich lastig laat veranderen. Toch is inzicht en bewustwording van dit soort eigenschappen van belang, zodat een coach weet op welke aspecten hij of zij extra kan letten, zoals het openstaan voor de ervaringen van de coachee. Wel gaan deze eerdergenoemde vragenlijsten meestal uit van zelfrapportage, waarbij de coach zelf een inschatting geeft van bijvoorbeeld zijn eigen persoonlijkheid. Een test zoals op de website van Psychologie Magazine zal in ieder geval niet volstaan om die eigenschappen op een gedegen en wetenschappelijke manier in kaart te brengen. Bovendien is er voor de rol van durf bij het zijn van een goede coach nog onvoldoende bewijs beschikbaar. Is coachen dus alleen voor durfallen? Dat zal nog moeten blijken. BRONNEN Ackerman, S.J., en Hilsenroth, M.J. (2003). A review of therapist characteristics and techniques positively impacting the therapeutic alliance. Clinical Psychology Review, 23, 1–33. Chapman, B.P., Talbot, N., Tatman, A.W., & Britton, P.C. (2009). Personality Traits and the Working Alliance in Psychotherapy Trainees: An Organizing Role for the Five Factor Model? Journal of Social and Clinical Psychology, 28, 577-596 Graßmann, C., Schölmerich , F., & Schermuly , C.C. (2019). The relationship between working alliance and client outcomes in coaching: A meta-analysis. Human relations. DOI: 0018726718819725. Grover, S., & Furnham, A. (2016). Coaching as a Developmental Intervention in organisations: A systematic review of its effectiveness and the mechanisms underlying it. PloS one, 11, e0159137. Ianiro, P.M., & Kauffeld, S. (2014). Take care what you bring with you: How coaches’ mood and interpersonal behavior affect coaching success. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 66, 231–25. McKenna, D. D., & Davis, S. L. (2009). Hidden in plain sight: The active ingredients of executive coaching. Industrial and organizational psychology, 2, 244-260. Nienhuis, J.B., Owen, J., Valentine, J.C., Black, S.W., Halford, T.C., Parazak, S.E., Budge, S., & Hilsenroth, M. (2018). Therapeutic alliance, empathy, and genuineness in individual adult psychotherapy: A meta-analytic review. Psychotherapy Research, 28, 593-605. Peters-Scheffer, N., Didden, R., Korzilius, H., & Sturmey, P. (2013). Therapist Characteristics Predict Discrete Trial Teaching Procedural Fidelity. Intellectual and developmental disabilities, 51, 263–272. 27 Eefje Rondeel is zelfstandig docent en trainer op het gebied van de psychologie. Daarnaast is ze als gastdocent verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waar zij in 2013 promoveerde. Ze houdt zich bezig met het overdragen van haar kennis en kunde over menselijk gedrag om anderen te laten groeien. Eefje is co-auteur van het boek evidencebased coachen dat begin dit jaar verscheen. Sinds april 2019 is Eefje lid van de commissie wetenschappelijk onderzoek van de NOBCO.

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication